Kirpsakka smoothie

Testilaboratoriot on taas laitettu käyntiin ja oon lähtenyt kokeilemaan uusien puhtaiden raaka-aineiden yhteensovittamista! Edellisen lempeän pehmeän lempparismoothieni löydät täältä.
      Aluksi tässä aamupommissa ei olisi
tullut mieleenkään yhdistää banaania ja puolukkaa. Niin lempeää ja niin
suupieliä mutrulle vääntävää. Mutta lopputulos on todellinen
talviherkku!

Tämäkin ihanan vaaleanpunainen smoothie syntyi lähinnä makunystyröitä herättelemällä. Alpron Soya Vanilla yhdistettynä banaanin ja avokadon kanssa oli ihan liian pliisu kirpeän pakkasaamun aloitukseen, joten hurraahuutojen saattelemana löysin vielä pakastimen uumenista puolukoita! Tuntuu että pakastin on aina liian pieni, kun sinne haluaisi säilöä vaikka ja mitä marjaherkkuja. Ja tarjoushaukkojen haalimia alennussafkoja, tottakai.

Avokadon ihanan koostumuksen lisäksi tämä kauniin vihreä hedelmä luokitellaan puolukan tavoin superfoodiksi. Sisältää mm. paljon eri B-vitamiineja, E- ja K-vitamiinia ja steroleja. Avokado edesauttaa sydämen ja verisuonten hyvinvointia sekä parantaa mielialaa ja muistia. Sen sisältämä magnesium ehkäisee muun muassa PMS-oireita, migreeniä, suonenvetoa ja ahdistuneisuutta. Kuten edellisessä smoothie -postauksessa hehkutin; suunnaton määrä hyviä rasvoja, jotka alentavat muun muassa kolesterolia, korkeaa verenpainetta, sepelvaltimotauti- ja syöpäriskiä sekä vaaraa sairastua diabetekseen. Listaa voisi jatkaa loputtomiin, joten kuka vielä jättää lisäämättä avokadoa smoothieensa?

Banaani sisältää B6 -vitamiineja, jotka vähentää turvotusta, suojaa
2-tyypin diabetekselta ja helpottaa painonpudotusta. Banaanissa on
paljon rautaa ja banaani auttaa myös vähentämään kalsiumin puutetta ja
vahvistaa luita. Korkeakaliuminen mutta vähäsuolainen banaani on hyvä apuväline madaltamaan verenpainetta. Tässä keltaisessa herkussa on myös paljon kuituja ja on
todellinen kymppi myös ruoansulatukselle.

Puolukoita löytyy pakkasesta miltei aina. Niistä en piirakkaa väsää, mutta smoothieta tai puuroa varten oltava aina saatavilla, puuttumisen reaktioita ei kannata edes mainita. Terveydellisiltä ominaisuuksiltaan superruokaa, jota pidetään myös hyvänä virtsatieinfektioiden ehkäisijänä. Puolukassa on runsaasti kivennäis -ja hivenaineita, ja toimii loistavana kuidun lähteenä.

Alpro Soya Vanillaa olen käyttänyt vaihtelevasti muiden Alpro Soya tuotteiden kanssa. Ensimmäisenä tein Vanillasta maitovaahtoa, jonka sai yhdistettyä Latteen ihan loistavasti. Ihan liian hyvä herkku, jota voisi hörppiä taukoamatta. Myös soija luetaan superfoodiksi, tuote on 100% kasvipohjainen eikä sisällä keinotekoisia väri- tai säilöntäaineita. Soijassa on erittäin paljon B-vitamiineja, K- ja E-vitamiinia eri kivennäisaineita sekä erittäin paljon hyviä rasvoja. Soijassa on myös suuri määrä kuitua, sekä kaikki ihmisen tarvitsemat aminohapot. Myös naisille tärkeitä hyötyjä, sillä soijan isoflavonoidit säästävät elimistöä hormonaalisilta vaihteluilta, mikä ehkäisee rinta- ja kohtusyöpää sekä alentaa rintasyövän riskiä. Lista tässäkin superfoodissa on loputon. Ei ehkä paras mahdollinen tapa hyötyä soijan terveysvaikutuksista, mutta maku tuo vaihtelua ja pehmeyttä smoothieen ja onhan tämä nyt puhdasta ja herkullista aamujuomaa!

Reipasta tiistai-aamua!

Pauliina

Yksi vastaus artikkeliin “Kirpsakka smoothie”

  1. […] reippaammin ja vettä kaksinkertainen määrä. Edelliset smoothie -ohjeeni löytyvät täältä ja täältä. Tämä vihersmoothie on loistava proteiinin, raudan, K- vitamiinin, foolihapon, karotenoidien […]

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta