10 hyvää syytä juoda enemmän vettä

Päivittäin suositellaan juotavaksi vettä noin 1-2 litraa. Kuumeessa tai kuumuudessa nesteen tarve voi olla suurempi, jolloin nesteitä tulisi nauttia 2-3 litraa. Urheilun aikana menetetty nestemäärä tulee myös korvata, mieluiten vedellä tai urheilujuomalla. Mä olen koittanut opetella juomaan enemmän vettä. Ensimmäisinä päivinä tökki aivan järkyttävästi, koska useiden lasien juominen on täysin uutta mulle, joka juon noin desin päivässä, ruoasta saatavan nesteen lisäksi. Eli aivan liian vähän elimistön tarpeisiin nähden.
      Mun oli pakko saada tähän haastavaan hommaan jokin motivaattori ja reminderi, joten latasin vedenjuonti sovelluksen. Kyllä, lapsi ilmoittautuu ja mua tarvii muistuttaa asiasta joka tunti! Aqualert sovelluksen omalle Android älypuhelimellesi voit ladata tästä. Sovellukseen syötetään omat tiedot, jonka jälkeen se antaa painoosi suhteutetun määrän nesteiden tarpeesta. Tottakai aina valmiisiin sovelluksiin ja niiden antamiin oletusarvoihin kannattaa suhtautua maalaisjärjellä ja oman päiväaktiivisuden mukaan. Päivinä kun treenaan ja lenkkeilen, pyrin juomaan enemmän ja muina päivinä lasken suosituksen määrää hieman.  
Mutta miksi siis juoda vettä?

1. Suorituskyky
Nestehukka laskee suoritus- ja keskittymiskykyä ja lisää urheiluvammojen riskiä. Janon tunne on merkki nestehukasta ja jo alentuneesta suorituskyvystä. Hyvä nestetasapaino säästää hiilihydraattivarastoja urheilusuorituksen aikana. 
Muista treenin jälkeen nauttia nesteitä, jotta nestetasapaino korjaantuu. 
Harjoittelun aikana jokainen menetetty kilo vastaa yhtä litraa vettä.

2. Peruselintoiminnot  
Elimistössä vettä tarvitaan muun muassa ruuansulatuksen toimintaan, ravinteiden kuljetukseen ja kehon lämmön säätelyyn. Riittävä nestemäärä auttaa kehoa käyttämään hyväkseen ruoan ravintokuituja.

3. Päänsärky ja väsymys
Molemmat ovat yleisiä seurauksia nestehukasta. Koordinaatio- ja keskittymiskyky, sekä reaktioaika heikkenevät nestevajauksessa. Monet kipulääkkeet, joita useimmiten päänsärkyyn tulee otettua, rasittavat vatsan limakalvoja, joten ensisijaisesti päänsärkyyn ja väsymykseen kannattaa nauttia pari lasia vettä!

4. Vastustuskyky
Suun, kurkun ja nenän limakalvoilla on paljon vasta-aineita, jotka taistelevat ruoan, juoman ja hengityksen kautta elimistöön pyrkiviä
taudinaiheuttajia vastaan. Kuivat limakalvot ovat alttiimpia tartunnoille, ja seurauksena tästä voi tulla esimerkiksi flunssa tai kurkkukipu. Riittävä veden juonti ehkäisee myös virtsatientulehduksen ja munuaiskivien syntymistä.

5. Lihasten hyvinvointi
Lihakset sisältävät pääasiassa vettä ja elimistön nesteistä noin 40% on solunsisäisiä nesteitä. Kuivuneet solut uupuvat ja riutuvat, joten juomalla riittävästi vettä saadaan kauniit ja kimmoisat lihakset.

6. Kirkkaampi iho
Runsas vesi auttaa kuona-aineita poistumaan kehosta. Neste pitää ihosolut pehmeinä ja kimmoisina ja voit saada kuulaamman ja kirkkaamman ihon riittävällä veden juonnilla. Sisäisesti nautittu vesi on tärkeämpää iholle kuin ulkoisesti käytettävät voiteet ja rasvat.

7. Painonhallinta
Riittävä veden juonti voi vähentää turvotusta ja pöhötystä sekä on apuna painonhallinnassa sekä laihdutuksessa. Janon tunne voidaan tulkita virheellisesti nälän tunteeksi. Jos elimistössä on nestevaje, poistuu janontunne veden juomisen myötä.

8. Janojuoma
Paras janojuoma on vesi, vaikka mehut ja erilaiset limutkin ovat nesteitä. Mehut
ja limsat ovat happamia ja makeutustavasta (sokeri, luontainen
hedelmä tai kaloriton makeutusaine) riippumatta haitallisia hampaille.
Usein ne sisältävät sokeria ja tätä kautta paljon energiaa. Myös vain
hedelmän omia sokereita sisältävä täysmehu sisältää paljon energiaa (=kaloreita). Mehujen ja limujen tilalla voi käyttää maustettuja kivennäisvesiä. Makuvaihtoehtoja on monia ja kivennäisvesien mineraalipitoisuus on suurempi, kuin tavallisen kraanaveden.

9. Krapula
Niille joille baarissa meneekin sen legendaarisen ”yhden” sijaan muutama enemmän tai liikaa, on aamulla vesi kaikkein paras krapulalääke. Krapula johtuu nestehukasta ja verensokerin laskusta. Alkoholi vähentää antidiureettisen hormonin erittymistä, jolloin keho tuottaa enemmän virtsaa ja on pakko pissata koko ajan. Sama hormoni poistaa kehosta nestettä, joka saa juomaan enemmän ja mitäs muutakaan siellä baarissa, kuin alkoholia. Melkoinen kierre siis. Aamulla siis suuressa nestehukassa vesilasi käteen ja Raamattu toiseen.

10. Liika on liikaa
Liiallinen veden juominen ei ole terveellistä, vesipokeri ei siis kannata. Järki täytyy pitää tässäkin mukana. Jos vettä juo liikaa, munuaiset eivät pysty poistamaan riittävän
nopeasti ylimääräistä vettä elimistöstä. Tällöin verestä tulee ohuempaa
ja sen suolapitoisuus vähenee. Vähäsuolainen vesi on vaarallista aivoille, koska ne turpoavat.

Järjellä vesilasi käteen ja Aqualertin pulputuksia kuuntelemaan!

//Edit: Jälkeenpäin todennut Hydro Coach -sovelluksen paremmaksi! Ukkeli ihan mielissään illalla, kun vesimäärä täyttyy! Huikeita pieniä iloja.

Pauliina

2 vastausta artikkeliin “10 hyvää syytä juoda enemmän vettä”

  1. […] välillä ei tulisi napostella mitään. Runsasta vedenjuontia kannattaa suosia, josta kirjoitin täällä. Jos esimerkiksi herää todella aikaisin, kannattaa suosia kahta välipalaa aterioiden […]

  2. […] 4. Vesi vanhin voitehista Yksi askel eteenpäin voisi olla niin yksinkertaiselta kuullostava etappi, kuin lasi vettä. Mä olen edelleen aika huono juomaan vettä ja huomaan tsemppaavani siinä kokoajan. Edistystä tapahtuu ja odotan jonain päivänä olevani se tyyppi, joka kulkee aina vesipullo kourassa, sitä säännöllisesti hörppien ja täyttäen. Veden tärkeydestä olen kirjoittanut lisää TÄÄLLÄ. […]

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta