Hyvä vai paha – ylikunto

Näissä lenkkimaisemissa juoksisi vaikka joka päivä, monta kertaa päivässä. Voisi treenata näissä maisemissa, kirmata ja hikoilla. Haastaa itseään ja pinnistää kuin viimeistä päivää, mutta entä sitten se lopputulos? Jos olen ylikunnossa, tarkoittaako se, että mulla on todella hyvä kunto?

Moni mun ystävä on kysyttäessä vastannut, että ylikunto tarkoittaa
juuri tuota, todella hyvää kuntoa ja näkee sen positiivisena juttuna.
Termi johtaa pahasti harhaan, sillä ylikunto on kehon ylirasitustila. Ylikuntoon ajautunut treenaaja on rasittanut elimistöään niin paljon, että
sisäelinhermosto ja hormonijärjestelmä eivät enää palaa normaalitilaan
rasituksen loputtua. Keho voi syöksyä krooniseen
ylikierroksilla käymiseen tai jatkuvaan väsymykseen.
Kroonisella ylikunnolla voi olla hengenvaaralliset seuraukset, jos se menee liian pitkälle.
 
    Ylikunto ei ole ainoastaan ammattiurheilijoiden harteille kasautuva
taakka, vaan ihan tavallinen kuntoilija voi saavuttaa ylikunnon edes ilman
urheilijan harjoitusohjelmaa. Yleensä ylikunto aiheutuu combosta: liian
vähäinen uni ja lepo + liikaa/liian kovaa treeniä + tekijä X, joka voi
olla esimerkiksi huono ruokavalio, stressi, jokin elämänmuutos tai liian
yksipuolinen treeni. Näihin päästään hyvin helposti, kun innostutaan
treenaamisesta liikaa, unohdetaan lepopäivät, koska hauska treeni vie
mukanaan liian usein.

Mistä merkeistä voi huomata, jos kroppa on ajautunut ylirasitustilaan?
Jatkuva väsymys ja uupumus
Yöunet eivät tunnu riittävän ja päivälläkin tuntuu väsymystä. Elimistö ei palaudu ja energiaa kuluu kropan räpiköidessä rasituksessa.
Univaikeudet
Jos et saa nukuttua, nukahtaminen tai nukkuminen on vaikeaa tai unet jäävät vajaiksi. Riittävä ja hyvänlaatuinen uni ovat treenaamisessa ehdottoman tärkeitä!
Et palaudu harjoituksesta
Suorituskykysi laskiessa viikko viikolta kannattaa kuunnella omaa kehoa. Jos kehitys alkaa mennä viikko toisensa jälkeen alaspäin, olet todennäköisesti ylirasittunut. Tällöin on syytä pitää ainakin viikko taukoa ja kuunnella omaa kroppaa. Haasteita pitkän levon pitäminen tuottaa himotreenaajille, joille urheilu on tapa tai henkireikä. Tässä kohtaa kannattaa miettiä, kannattaako urheilla lisää ja pahentaa tilannetta jolloin oma kunto heikkenee, vai rauhoittaa tilanne kunnolla ja antaa kehon levätä ja ”parantua”. Ehdottomasti jälkimmäinen!
Korkeampi syke
Korkeampi syke voi johtua monestakin asiasta, mutta myös ylikunnosta. Tässä kohtaa olisi hyvä tietää oma keskimääräinen syke, niin oman sykkeen maksimi kuin leposykekin.
Sairastelu
Jatkuva tai pitkittinyt sairastelu ja flunssa. Pitkittynyt alkavan flunssan oire voi olla varhainen merkki ylikunnosta. Jos tuntuu että flunssa pitkittyy, eikä millään konstilla tahdo lähteä, kannattaa taas muistella treenihistoriaa. Jos sairastelet usein, saattaa treeniohjelma olla liian rankka nykyiseen palautumiskykyysi nähden. Sairaana ei tule koskaan urheilla!

Jos jokaisessa treenissä mennään kovaa ja korkealta sekä unohdetaan kunnollinen palautuminen sekä lepo, lipsahtaa intohimoinen treeninpalo helposti ylirasituksen puolelle. Riittävä lepo takaa tarvittavan palautumisen ja johtaa parempiin tuloksiin. Treenin laadusta, lihasryhmästä ja intensiteetistä riippuen lihakset tarvitsevat aina muutaman päivän palautumisaikaa, mutta keskushermosto tarvitsee aikaa paljon enemmän. Sopiva liikuntamäärä on henkilökohtainen ja yksilöllinen, mutta myös levosta, ravitsemuksesta ja palauttavista harjoituksista riippuvainen.

Itse olen kerran elämässäni kokenut ylikunnon mukanaan tuoman ylirasitustilan ja se on hirveää. Mieli ei tahdo tehdä yhtään mitään, treeni tuntuu pakkopullalta. Juoksu ei kulje, sykkeet nousee taivaisiin ja sydän huutaa hoosiannaa. Rappujen ylös nouseminen hengästyttää, väsyttää, unettaa ja ruoka ei maistu. Liiallisesta urheilusta ei helposti luulisi olevan haittaa, kun liikunnalla on niin paljon hyviä puolia, mutta niin se vain on. Liika on liikaa. Jos joskus mieli halajaa hirveästi rääkkitreeniin puhisemaan, mutta keho tuntuu väsyneeltä ja tukkoiselta, kannattaa mielummin hellittää hetkeksi. Ylirasitustilasta täydellisesti paraneminen vie huomattavasti pidemmän ajan kuin minkä flunssa ottaa kotona maatessa. Ylikunnossa urheilu ei ole terveellistä eikä kivaa, eikä johda parempiin tuloksiin vaan alamäkeen, jonka jälkeen rinnettä alas. Lujaa.

Mitä opimme tästä? Vähemmän on enemmän. Jos joka viikko mennään täysillä, eikä keholle anneta aikaa lepoon, hetken kuluttua ainut osa joka kehossa vetää täysillä on sydän. Harjoittele siis ohjelmalla, jossa on otettu huomioon kunnollinen palautuminen. Jos joku viikko vedetään täysillä, voi seuraava viikko olla kevyempi. Se ei kenenkään treeniä tai tuloksia heikennä. Nuku aina hyvät ja kunnolliset yöunet ja huolehdi ruokavaliosta ja siitä riittävästä levosta! Vaikkei mieli sitä aina muista, keho sitä tarvitsee.

Pauliina

6 vastausta artikkeliin “Hyvä vai paha – ylikunto”

  1. Ihania talvikuvia! Itsekin aion tässä ihan kohta lähteä kameran ja kaakaotermarin kanssa ulos kuvailemaan. 🙂

    • Oi kiitos Senja! Aurinko on aina niin kirsikkana kakun päällä ja antaa kuville mielettömän valon! 🙂

  2. […] Tärkeimmät kiinteytyksessä tai ylipäätään painonpudotuksessa ovat: Ravinto, syömättömyydellä tai kituuttamisella ei pääse mihinkään. Helppoa on syöttää ruoat esimerkiksi kalorilaskuriin. Kannattaa suosia maalaisjärkeä ja virallista lautasmallia. Syö 3-4 tunnin välein ja 5-7 kertaa päivässä, sisältäen kaksi lämmintä ateriaa sekä juo paljon vettä. Veden juonnin hyvistä syistä kirjoitin täällä. Liikunta, liikunnan tulee olla itselle mielekästä ja mukavaa, jotta sitä jaksaa pidemmän päälle harrastaa. Kannattaa suosia monipuolisuutta. Matalatehoisissa liikuntasuorituksissa ensisijainen energianlähde ovat rasvavarastot, mutta mikä tahansa treeni kuluttaa energiaa eli niitä kaloreita. Lepo, kroppa kehittyy levossa. Fakta. Treenin aikana syntyneet vauriot korjaantuvat levossa, jonka vuoksi lepopäivät ovat kaikenlaisessa treenaamisessa erittäin tärkeitä, jotta kehittyminen jatkuu ja vältämme ylikuntoa. Ylikunto on kehon ylirasitustila, josta voit lukea lisää täältä. […]

  3. […] lihakset kipeytyvät ja loukkaantumisriski kasvaa. Liiallinen harjoittelu voi aiheuttaa myös ylikunnon, jolloin kehitys pysähtyy ja treenin teho laskee. Hyvä ja levollinen uni takaa kunnollisen […]

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 1
Tykkää jutusta