10 faktaa hyvinvoinnista

1. Hyvinvointi lähtee sisältä päin. Jos ravitsee kehoa oikein, riittävästi ja monipuolisesti, näkyy tulokset myös ulkoisesti. Muutoksen todella huomaa sisäisesti ja ulkoisesti.

2. Rasva ei pala paikallisesti. Vaikka kuinka monta sataa vatsalihasta puristaisit päivässä, ei rasva vyötäröltä katoa nopeammin kuin esimerkiksi kyykkäämällä. Kannattaa suosia moninivelliikkeitä, jotka käyttävät paljon energiaa.

3. Painonpudotuksessa ravinnon merkitys on 70-80%. Ravinnon ja liikunnan toimiva yhteiscombo on paras keino painonpudotuksessa.

4. 1kg rasvaa on noin 7000 kaloria.

5. Lihas kuluttaa levossa kolme kertaa enemmän kaloreita kuin rasvakudos.

6. Lihasvoima on yleensä suurimmillaan noin 30 vuoden iässä. Tämän jälkeen se alkaa hitaasti heiketä vauhdin kiihtyessä myöhäisessä keski-iässä.

7. 25 ikävuoden jälkeen maksimisyke laskee noin 1%. Joten tammikuussa tämänkin tytön maksimisykkeet lähtivät laskusuhdanteeseen.

8. Jano kertoo jo osittaisesta nestehukasta, joten jano ei ole hyvä asia, vaan kehon kertoma viesti, että nyt viimeistään on nautittava nesteitä. Ja siis sitä kirkasta vettä!

9. Alaselkäongelmat ovat alle 45- vuotiaiden keskuudessa yleisin työkyvyttömyyden aiheuttaja. Alaselän kiputiloihin johtavia syitä ovat huono ryhti/huono lihastasapaino, heikko liikkuvuus, kireät lihakset, lihasten -ja sidekudosten heikko kunto sekä yksipuolinen kuormitus.

10. Säästöliekki on energiavajeen aiheuttama aineenvaihdunnan sopeutuminen matalampaan kulutukseen, jolloin elimistö pyrkii vähentämään energian kulutusta. Valmiiksi normaalipainoiselle kehon vastustusmekanismi, säästöliekki, saattaa herätä aiemmin kuin henkilölle, jolla on paljon rasvakudosta.

HEI HEI HEI! Ja edelleen upea SuperTreenit 2015 lippujen (2kpl) arvonta käynnissä täällä joten hopin hopin osallistumaan! Voit voittaa lipun mukaansatempaavaan liikuntatapahtumaan!

Pauliina

2 vastausta artikkeliin “10 faktaa hyvinvoinnista”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta