Ihana kookos

Mä olen täysin hurahtanut kookokseen. Tai oikeastaan taisin hurahtaa siihen jo silloin aikoinaan kun ensimmäisen kerran sain suustani alas herkkua, joka tottelee nimeä Bounty. Olisin joskus voinut elää pelkällä kookos-suklaapatukalla ja noh.. kaikella muullakin karkilla, mutten millään järkevällä.

Nykypäivänä keskustellaan paljon kookoksen terveellisyydestä. Osa hypettää kaikkia sen muotoja ja osa taas tylyttää tämän kaiken. Kookosöljy on 90% niin sanottua kovaa rasvaa, eli sitä kaikille tuttua ”pahaa rasvaa”. Kookosöljy on täysin luonnollinen aine ja sisältää paljon keskipitkiä rasvahappoja, jotka hajoavat elimistössä helpommin ja ovat jo valmiiksi käyttökelpoisessa muodossa siirtyäkseen suoraan maksaan ja sieltä energiaksi. Kookosöljy sopii siis loistavasti urheilijoiden energiatankkaukseen ja sen on todettu tehostavan aineenvaihduntaa ja tukevan painonhallintaa. Kookosöljy sisältää myös lauriinihappoa, joka kohottaa hyvää kolesterolia (HDL), mutta nostaa myös kokonaiskolesterolia.

Kookosmaidossa, jota olen käyttänyt myös tähän smoothieen, on runsaasti magnesiumia, joka auttaa rauhoittamaan hermoja ja ylläpitää normaalia verenpainetta. Runsaan magnesiumpitoisuuden vuoksi kookosmaito on loistava esimerkiksi paljon urheileville, joiden magnesiumin tarve urheillessa lisääntyy. Kookosmaidossa, kuten kookosöljyssäkin on keskipitkiä rasvahappoja, jotka elimistön on helpompi hajottaa heti käyttöön. Se sisältää runsaasti seleeniä, mikä lieventää niveltulehduksen oireita ja runsaskuituisena auttaa maltillisesti nautittuna myös painonpudotuksessa.

Moni on varmasti bongannut myös useiden urheilujuomien sisältävän kookosvettä, jota saadaan siis kookospähkinän sisältä. Kookosvesi sisältää monia vitamiineja ja mineraaljea, kuten magnesiumia, kalsiumia, kaliumia, natriumia ja fosforia. Tämä tekee siitä ihanteellisen urheilujuoman, joka edesauttaa lihasten palautumista treenin jälkeen. Kookosvesi auttaa myös akuuttiin ripuliin korjaamalla elektrolyyttitasapainoa ja vähentämällä nestehukkaa. Aika kätevä vinkki, jos ulkomailla sairastuu esimerkiksi Faaraon kiroukseen ja tarjolla olisi kookosvettä! Kookosvesi on loistava limsojen tai mehujen korvike, jos muistaa valita sokeroimattoman version hyllystä!

Kookoksesta ja sen eri muodoista ollaan eri mieltä eri koulukunnissa ja jokaiseen tutkimukseen ja artikkeliin kannattaa suhtautua kriittisesti sekä tutkivasti. Kookoksesta ollaan tehty tieteellisiä tutkimuksia hyvin vähän ja yleensä kaikki rasva-tutkimukset perustuvat siihen onko rasva kovaa vai pehmeää. Kaikkien rasvojen käytössä tulee käyttää maalaisjärkeä ja niin hyvä tai huono kuin jokin rasva onkin, niin parasta on syödä rasvaa monista hyvistä eri lähteistä, jotta saadaan tarpeeksi kaikkia rasvahappoja. Joten kohtuus tässäkin, niin loistavaa kun se kookosöljykin paistamiseen on, niin koko purkkia sinne pannulle ei kannata heittää. Hyviä rasvoja kannatta suosia kookoksen lisäksi esimerkiksi kalasta, siemenistä, pähkinöistä ja avokadosta.
     Minä suosin arjessani kookosöljyä ja kookosmaitoa, mutta se ei tarkoita että jokaisen tulisi niin tehdä. Koska kyseisestä hedelmästä ollaan hyvin paljon eri mieltä, kannattaa jokaisen valita itselleen sopiva ja terveellinen tapa rasvahappojen päivittäisen tarpeen täyttämiseksi.
Kyllä te hemmot tiedätte, maalaisjärki mukana kaikessa!

Mikä teidän suhtautumisenne on kookokseen? Käytättekö omassa arjessa vai inhoatteko?

Pauliina

6 vastausta artikkeliin “Ihana kookos”

    • Ihanaa että löytyy muitakin! 🙂 Kannattaa testailla ja tuu ihmeessä kertomaan mitä mieltä olit! 🙂

  1. Kohtuus kaikessa, niinhän se menee… Kookos on hyvää, öljyä on käyttänyt voin sijasta leivonnassa jo pidempäänkin. Uusi tuttavuus oli kookosjauhot, jotka on ns. terveysleivontaan oikein hyviä kun niissä ei juuri hiilareita ole. Kookosvettä oon kerran maistanut, mutta ei oikein iskenyt. Toisaalta kaikkea pitää maistaa ainakin 20 kertaa ennen kuin oikeasti tietää pitääkö jostakin 🙂

    • Moni vaan hullaantuu helposti ja kohtuus unohtuu 🙂
      Öljy on myös mielestäni ihan loistavaa, koska kestää kuumuutta niin hyvin, ja jos kookoksen mausta ei pidä, niin ainakaan paistossa en ole maun huomannut tarttuvan. Itse en suosi vähähiilihydraattista ruokavaliota tai hiilareiden vierastamista, koska liikun paljon, mutta monelle nuo jauhot sopivat myös keliakian vuoksi hyvin! 🙂 Täytyykin joskus ihan mielenkiinnosta kokeilla kookosjauhoja siirtyykö maku leivonnaisiin?

  2. Wau! Löysin Oloblogit-lehden kautta sun blogisi, ja onneksi löysinkin! Aivan huikea blogi! *sydänsilmäemoji* Täältä uus vakkarilukija sulle 🙂
    Hauskaa kevättä!

    • Aivan ihana kommentti! Ihanaa, tämä piristi päivää ihan mielettömästi ja sai suuren hymyn huulille! Kiitos Anni ja lämpimästi tervetuloa mukaan ♥

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta