Miten motivoida itseään?

Tuntuu kevään sairausepidemiat olevan meneillään
jokaisella, mikä vaivuttaa peiton alle rauhoittumaan. Päivien tai
viikkojen jälkeen saattaa olla vaikeaa tai ainakin haasteellista palata
takaisin arkeen ja liikunnan pariin. Toisinaan matkan varrella on
kompastuskiviä, jotka koettelevat motivaatiota ja sitoutuneisuutta.
Omalla sisäisellä motivaatiolla on tässä kohtaa suuri merkitys, joka
auttaa jaksamaan matkan kivikkojen läpi uudelleen kohti omia
tavoitteita.
Tässä muutama vinkki oman motivaation ylläpitämiseen tai sen uudelleen löytämiseen.

1. Muista miksi aloitit
Välillä on hyvä palata miettimään omia motivaation lähteitä ja muutokseen johtaneita syitä. Mitä vahvempi sisäinen motivaatio, sitä parempi mahdollisuus onnistua ja pysyä tavoitteessaan. Mieti miksi halusit muuttaa elämääsi tai ottaa askeleen terveellisempään elämäntapaan.

2. Ole realistinen 
Älä aseta itsellesi liian kovia tavoitteita yhdellä kertaa. Aloita pienin askelin vaikka ateriarytmien kohdilleen asettamisesta tai kasvisten ja vihannesten lisäämisestä ruokavalioon. Jos koitat lopettaa tupakoinnin samalla kertaa kuin laihduttaa 20kg, niin matka tavoitteiseen on kivikkoisen sijaan verrattavissa kiinan muurin ylittämiseen. Muutos tapahtuu askel kerrallaan. Pienet muutokset ovat pysyvimpiä. (Mietittiin tätä sanamuotoa aika monen henkilön voimin kauan. Miten se menee?)

3. Tee liikunnasta hauskaa
Jos puurtaa aina samoja juttuja, samoilla painoilla, samoilla toistoilla ja sarjoilla samassa järjestyksessä; alkaa mikä tahansa maistumaan puulta. Jos kuntosali alkaa kyllästyttää – tee reipas kävelylenkki ulkona. Kokeile uutta liikuntamuotoa lähisalilla tai nappaa netistä hauska ja erilainen kotitreeni! Kokeile treenamista välillä ystävän kanssa tai pidä treenin sijaan kehonhuoltopäivä. Liikunta ei saa muuttua pakkopullaksi pakertamiseksi tai motivaatio horjuu kuin kaarnavene Aurajoessa. Muista että esimerkiksi netti on pullollaan kotona tehtäviä nopeitakin treenejä, joten ei jää kiireisellä ajastakaan puuttumaan. Liikunnan kuuluu tuottaa iloa, riemua ja hyvää oloa. Ei pakkomielteisyyttä tai haluttomuutta.

4. Ole armollinen itsellesi
Kirjoitin herkuttelusta painonpudotuksen aikana täällä. Jos tavoitteena on laihtuminen ja herkuttelee silloin tällöin, on turha rankaista itseään. Mun mielipide asiaan on se, että kaikessa maalaisjärki mukana, mutta suosittelen jopa sitä yhtä herkkupäivää viikkoon, ettei homma mene liian kireäksi ja tiukaksi. Jos suunnittelematon suklaapatukka valtaa vatsan jonain päivänä, ei kuitenkaan ole järkeä tappotreenata itseään hengiltä. Myöskään koko hommaa ei kannata heittää ranttaliksi ja vetää niitä suklaapatukan kavereita myös, vaan muistaa se kohtuus.

Jos vaakalukema ei ”punnituspäivänä” näytäkään odotettua lukua, ei kannata lannistua ja viskata tumppuja kehään. Paino koostuu hyvin monesta asiasta eikä pelkästään siitä rasvakudoksesta, josta halutaan eroon, joten ei kannata tässäkään kohtaa astella kaikkensa antaneena mäkkiin ja tilata megahyperateriaa kolmella pirtelöllä, vaan kannattaa nostaa nokka kohti uusia tuulia. Helpommin sanottu kun tehty, mutta been there done that. Aina kaikki ei mene suunnitelmien mukaan, sen vuoksi on kyse matkasta, ei yhdestä rykäyksestä. Mieti että tavoitteet elävät matkan varrella mukana ja niitä sovelletaan matkaan sopiviksi. Älä tuomitse tai rankaise itseäsi, jos kaikki ei mene suunnitellusti. Elämässä kun harvemmin mikään edes menee.

5. Ei se ole niin vakavaa
Aina lautaselta ei tarvitse löytyä sitä parsakaalia tai kurkkua. Aina aamupalana ei tarvitse olla maustamatonta rahkaa tai lasissa vain vettä. Itse pystyy muokkaamaan aterioitaan mielenkiintoisimmiksi ja herkullisimmiksi. Jos ravintolassa ystävät tilaavat pihvit ranskalaisilla, jää oman valinnan varaan ottaako itsekin ne ranskikset. Jos niihin päätyy, mikään ei lopu tai kaadu siihen. Iltapalalla ei tarvitse olla mustikoita tai ihmejuomaa. Urheilun ei tarvitse, eikä kuulu olla verenmaku suussa paahtamista eikä treeneihin pidä lähteä ”pakko mennä” -asenteella.
Jos jokin ateria jonkin esteen vuoksi jää välistä, ei ehkä kannata korvata sitä Snickersillä, mutta maailma tai ateriarytmi ei siihen yhteen myöskään kaadu. Mitä enemmän kaikesta stressaa, sitä vauhdikkaammin homma menee ojasta allikkoon.


Vinkki! TÄÄLLÄ kysymyspostauksessa saa vielä esittää oman kysymyksensä, joten jos ajatuksia tai dilemmoja heräsi, niin rohkeasti kysymään!

Rentouttavaa lauantai-iltaa ystävät!

Pauliina

2 vastausta artikkeliin “Miten motivoida itseään?”

  1. Hyviä vinkkejä jälleen! Sain tänään VIHDOIN salikortin käteen ja laukku pakattuna huomisaamun treeniä ajatellen 🙂 Ajattelin pistää Built Like a Badassin jälleen testiin. Sopii mun kehotyyille aika hyvin kun tuollaisella ohjelmalla on helppo saada (tällä hypertrofialuokalla varsinkin) tuloksia. Nyt unille!

    • Kiitos! Noniin siellähän tapahtuu kokoajan edistystä, kuinka upeaa! 🙂 Tuliko aamutuimaan lähdettyä treeniin? 😉

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta