Rasvanpolttajat – mitä ne ovat ja toimivatko ne?

Rasvanpolttajat. Kun näitä syö, niin voi melkein kuulla, kun rasva tirisee ja sulaa pois lihasten sekä luiden päältä? Näitä kun napsii niin on solakka ennen kuin ehtii sanomaan ”kesä ja bikinikelit”?
– No ei nyt aivan.

Ihan ensimmäisenä korostan, että mikään ”rasvanpolttaja” ei toimi yksinään, niitä napsimalla ei ole oikotietä onneen eikä solakka vartalo odota kulman takana. Jos syöt enemmän kuin kulutat, rasvanpolttajista ei ole mitään hyötyä. Kun ruokavalio ja treeni ovat molemmat täysin kunnossa, voi rasvanpolttajia käyttää ravintolisänä. Pientä hyötyä näistä ”rasvanpolttajista” voi olla tiukalla dieetillä/ruokavaliolla ollessa, mutta mielestäni itse rasvanpolttoon ne eivät vaikuta, jos muut pilarit eivät ole kunnossa. Asioihin jotka tukevat rasvanpolttoa niin saattaa hyötyä irrota.

Tiedän paljon ravitsemukseen ja liikuntaan liittyvistä asioista koulutukseni ja oman kokemukseni kautta. Itse tutkin aina tuotteet ennen käyttöä, jotta olen tietoinen, mitä suustani alas kippaan. Nimi rasvanpolttaja on hieman harhaanjohtava ja moni ajattelee, että kyseessä on jokin teollinen aine, joka saattaa olla terveydelle vaarallinen. Lisäravinteita ja rasvanpolttajia on markkinoilla ihan joka lähtöön, ihan joka kulman takana. Kannattaa ehdottomasti välttää sellaisia tuotteita, joissa on epämääräisiä raaka-aineita, joista ei aina googlettelemallakaan löydä selkeää tietoa. Teollisia ja luonnottomia aineita kun varmasti markkinoilta löytyy ja sen vuoksi kannattaa olla tietoinen mitä siitä suustansa alas laittaa.



Fitfarmin Burner -rasvanpolttokapseleiden ainesosaluettelo on seuraavanlainen:

– Glukomannaani:
Glukomannaani on kuitu, jota saadaan konjac-kasvista. Se imee itseensä 300 kertaa painonsa verran nestettä. Valmiste on saanut Euroopan elintarvikevirastolta Efsalta luvan käyttää terveysväittämää, jonka mukaan se auttaa painonpudotuksessa, kun samalla ruokavaliota kevennetään.

 – Coleus forskohlii -uute:
Saadaan Coleus Forskohlii -kasvista, joka on monivuotinen kasvi ja viihtyy subtrooppisilla alueilla Intiassa, Nepalissa ja Thaimaassa. Coleus forskohlii -uute, edistää rasva-aineenvaihduntaa.

– Vihreä tee -uute:
Vihreä tee -uutteen on osoitettu useissa tutkimuksissa kohottavan termogeneesiä, lisäävän energiankulutusta sekä rasvan käyttöä energiaksi niin harjoituksessa kuin levossa. Lisääntynyt rasvan käyttö energiaksi nopeuttaa kehon ylimääräisen varastorasvan vähenemistä.

– Fukoksantiini:
On ruskolevässä tavattava ainesosa. Ruskolevä, kuuluu olennaisena osana japanilainen keittiöön, missä siitä tehdään keittoja. Tutkimuksissa on osoitettu fukoksantiinin edistävän rasvojen hajotusta ja maksan tuottamaan enemmän dokosaheksaeenihappoa (DHA), joka on monityydyttymätön omega-3-rasvahappo. Tämä voi puolestaan alentaa pahaa kolesterolia, joka usein kohoaa, kun lihomme.

– Kofeiini:
Kofeiini voi edistää laihdutusta, sillä se kiihdyttää elimistön aineenvaihduntaa. Elimistö kuitenkin tottuu myös kofeiiniin.

Jokaiseen artikkeliin (kuten myös tähänkin) kannattaa suhtautua uteliaan kriittisesti. Huimiin tuloksiin pääsee popsimatta ensimmäistäkään rasvanpolttajaa, eivätkä nämä todellakaan ole mitään ihmepillereitä. Jos joku jaksoi ainesosaluettelon lukaista läpi, tajuaa, että nämäkin kapselit koostuvat täysin luonnollisista aineista, eivätkä mistään teollisuuden multihuipentuma tuotteesta.

Kapseleiden vaikutusta todelliseen rasvanpolttoon ollaan kiistelty ikuisuus ja tullaan varmasti kiistelemään. Fakta on kuitenkin se, että laihdutukseen ja rasvanpolttoon vaikuttavat eniten oma motivaatio sekä elintavat. Jos suklaata tulee vedettyä levy, sitä ei poista elimistöstä yksikään pilleri tai kapseli.

Jos intensiivisen treenauksen ja tiukan ruokavalion ohella haluaa rasvanpolttajia kokeilla, niin go for it. Jos ei, niin tuskin menetätkään mitään. Jos kisalavalle olet suuntaamassa, niin kaikki keinot kannattaa ottaa käyttöön, jos näistä uskoo hyötyvänsä.

Muita markkinoilla olevia tuotteita, joita purkin kyljestä voi bongata:

L-karnitiini on vähemmän tutkittu lisäravinne rasvanpolton osalta, mutta sen terveysvaikutuksista löytyy lukuisia tutkimuksia. Tämäkin on luonnollinen aine, jota saadaan muun muassa lihasta. Ruoasta saatavat määrät eivät tosin ole kovin suuria. L-karnitiinin tehtävä on kuljettaa aktiivisia rasvahappoja mitokondrioon, jossa ne käytetään energiaksi.

CLA. CLA on omega-6-rasvahappojen johdannainen. Luonnollinen aine, jota saadaan muun muassa maidosta ja rasvaisesta lihasta. Paljon tutkittu lisäravinne ja eläinkokeissa sillä on ollut positiivisia vaikutuksia painon pudottamisessa. Eläinkokeiden perusteella tutkijat päättelevät, että CLA lisää lipolyysiä eli rasvan hajoamista sekä rasvahappojen beetaoksidaatiota (palamista), jolloin rasvakudos vähenee. Ihmiskokeissa taas tulokset ovat ristiriitaisia.

Jos itse kokee rasvanpolttajista hyötyvänsä niin antakaa palaa. Tutkimusten osalta ollaan yhtä paljon puolesta, kuin vastaan, joten päätös jää täysin kuluttajan käsiin. Oma maalaisjärki ja oman kropan kuuntelu ovat kaikkein tärkeimpiä!

Niin tai näin, joka tapauksessa tärkeintä laihtumisessa ja rasvanpoltossa ovat motivaatio ja elintapojen muuttaminen. Mikään lääke ei yksin riitä, vaikka vetäisi purkin päivässä, kuin lontoonrakeita konsanaan.

Vaikka kuvissa esiintyy Fitfarmin rasvanpolttajia, Fitfarm ei ole postauksessa osallisena. Tämä on tuote, jota olen itse käyttänyt ja tutkinut.

Kiire, kiire, kiire – stressin vaikutus painoon

Mun on pakko lukea. Mun on pakko postata. Pakko kirjoittaa, pakko tehdä töitä. Ainakin 17h päivässä. Pakko leikkiä lapsen kanssa. Pakko juoda paljon vettä. Pakko syödä terveellisesti. Pakko olla ilman karkkia. Pakko urheilla.  
Pakko on sana, joka pilaa aivan kaiken.
Äsken mainitsemani asiat ovat mun jokapäiväistä elämää. Rakastan elämää mun perheen kanssa, rakastan sitä yli kaiken. Rakastan mun pientä lasta ja temmellystä hänen kanssaan. Rakastan nukahtaa poikaystäväni viereen ja herätä suukkoihin aamulla. Rakastan urheilua, rakastan hikeä ja sitä, kun saan laittaa itseni koville sekä ylittää itseni. Rakastan terveellistä elämää ja mun blogia. Rakastan kirjoittamista ja opiskelua, kunnianhimoista tiedon hankintaa ja itseni kehittämistä.
Miksi nyky-yhteiskunnasta on tullut yksi stressin paratiisi ja nykyään kaikki on pakko tehdä tai ainakin pitää tehdä?

Stressillä on tutkittu olevan vaikutus painon junnaamiseen ja painon nousuun. Painon nousuun epäsuorasti liikunnan vähenemisellä stressin alla. Stressi tunnetusti myös häiritsee levollista unta,
ja vähäisen unen on todettu nostavan painoa. Nykypäivänä stressi ei ole enää vain hetkellinen reaktio, vaan osalle meistä vuosia kestävä taakka, jolloin korkea kortisoli ylläpitää korkeaa verensokeria. Verensokerin noustessa, myös insuliinin eritys kasvaa. Näin ongelmaksi muodostuu insuliiniresistenssi, jota stressi ja pitkään koholla oleva insuliini aiheuttavat. Insuliiniresistenssi on tila, joka lihottaa ja kerää rasvaa. Etenkin keskivartaloon ja yläselkään.
      Kortisolin, eli stressihormonin tärkein tehtävä on pitää veren
sokeritaso riittävän korkeana stressitilanteiden aikana. Kortisolin
alkueräinen tehtävä on ollut suojella meitä villieläimen hyökätessä ja sen avulla elimistö on saanut
energiaa pakenemiseen. Tämä stressireaktio antaa hetkellisesti voimaa, syke kiihtyy, verenpaine ja verensokeri nousevat. Kun taas ruoansulatus ja sukuhormonien tuotanto lakkaa ja elimistö purkaa hetkellisesti rasvaa energiaksi.

Jos kortisolitasot ovat kunnossa, heräämme aamulla virkeinä ja levänneinä. Kortisolin eritys vähenee päivän
mittaan ja on alhaisimmillaan keskiyöllä, kun nukumme. Kun kortisolirytmi häiriintyy tai kääntyy ympäri, on se herätessä matala, jolloin olemme hyvin väsyneitä ja virkeimmillämme illalla.

On myös tutkittu, että stressi on yhteydessä lihavuuteen siten, että jotkut reagoivat
stressaantuneeseen oloon syömällä tai juomalla enemmän. Tähän ryhmään kuuluvat syövät yleensä suklaata, makkaraa, pizzaa ja hampurilaisia sekä
käyttävät alkoholijuomia tavallista enemmän, jotka johtavat liialliseen energian saamiseen ja tätä kautta lihomiseen.

Mikä meidät ajaa tähän tilanteeseen, että on kokoajan jotain pakko? Tuntuu, että nyky-yhteiskunnassa ei voi koskaan lomailla tai ainakin lomalla tulisi puuhata jotain superübertehokasta ettet tuntisi itseäsi todella laiskaksi. Työpaikoilla kisataan kuka tekee eniten hommia ja pisimpiä päiviä? Olenko luuseri, kun en tee hommia kuten muutkin? Ajatukset tekemisessä 24/7, ilman ensimmäistäkään hengähdystaukoa.
      Stressiä ei oteta nykypäivänä vakavasti, eikä siitä johtuvaa uupumusta. Itse molemmat kokeneena voin kertoa, ettei ole helppoa selittää olevansa uupunut, kun suurin osa kuulijoista ajattelee: ”toi on vaan laiska”, kun taas ihmiset, jotka todella tuntevat minut, eivät osaisi laiskaa ja mua yhdistää ikinä, edes samassa lauseessa.

Asioita, joita tykkää tehdä, joita rakastaa, pitäisi vaalia sillä aidolla halulla, motivaatiolla ja ilolla. Mä en ole valmis luopumaan yhdestäkään mun rakastamasta asiasta sen vuoksi, että on pakko tai pitää tehdä. Mä tahdon aina sanoa, että mä teen, koska mä itse haluan. Itselleen voi kehittää tuolla pakonomaisuudella hirveän stressin ja oravanpyörän, josta on todella vaikea päästä irti. Siihen on niin helppo hypätä takaisin, mutta uudelleen irtipääseminen on taas entistä vaikeampaa.

Joskus siis vaan hengähdys sisään ja ”nyt mä istun alas”. Ei mistään tule mitään, jos kokoajan stressaa jostain. Täytyy muistaa ottaa aikaa itselleen, jotta sitä jaksaa antaa täysillä myös muille.

Mä koen, että mä olen tästä käärmeloukusta päässyt aika hyvin eroon. Osaan ottaa itselleni omaa aikaa, kun siltä tuntuu. Huomaan jaksavani paremmin, osaan kuunnella itseäni. En sano, ettenkö osaisi edelleen stressata ja panikoida, oi kyllä osaan, mutta joskus se raja tulee vastaan ja haluan oppia ajattelemaan, että asiat ei muutu mihinkään stressaan mä niitä tai en, joten parempi lopputulos on varmasti kun vaan hengitän ja annan kaiken mennä omalla painollaan. Vai mitä?