Kiistelyä aamuaerobisesta

Ihmeellisestä aamuaerobisesta kuulee juttuja ja myyttejä jos jonkinmoisia. Toiset ovat vannoutuneita paastolenkkeilijöitä, kun taas joillekin moinen hyperaktiivisuus ei tulisi mieleenkään. Puhutaan siitä, että aamulla tyhjällä vatsalla lähdetään lenkille eli niin sanotusti paastoaerobiselle. Suoritetaan matalatehoista liikuntaa tyhjällä vatsalla, jotta rasvojen käyttö energiaksi tehostuisi.

Aamulla lihasten hiilihydraattivarastot ovat vähissä yöpaaston jälkeen. Tällöin
keho käyttää hyödyksi muita energianlähteitä, eli esimerkiksi rasvaa. Käytännössä siis tyhjällä vatsalla treenaaminen polttaisi rasvaa, koska kroppa muuntaa rasvaa energiaksi vajaan glykogeenivaraston takia. Pitkällä tähtäimellä useasti toistuvassa kestävyystyyppisessä urheilussa tämä hyöty saavutetaan joka tapauksessa, oli ennen treeniä syöty aamupala tai ei, sillä keho oppii ajan kuluessa käyttämään rasvaa energiaksi paremmin, kun
hiilareita ei ole käytössä.
Saako aamuaerobisella parempia tuloksia, kuin liikkumalla aamupalan tai työpäivän jälkeen? No tässä kohtaa se pohdinta alkaakin.

Liikuntasuorituksen aikana rasvanpoltto on oikeastaan suhteellisen
vähäistä, joten ratkaisevampaa on mitä tapahtuu pitkällä aikavälillä. Ennen
treeniä nautittu aamupala näyttäisi lisäävän liikunnan aikana ja sen jälkeen tapahtuvaa energiankulutusta. Hiilihydraattivarastojen ollessa tyhjiä, elimistö käyttää helposti rasvojen lisäksi myös lihasproteiinia energianlähteinään, varsinkin jos treeni on intensiivistä ja pitkäkestoista. Proteiinipitoisella ruualla lisätään proteiinisynteesiä, joka kuluttaa energiaa ja estää myös lihaskataboliaa, jota tyhjällä vatsalla tehty aamuaerobinen aiheuttaa.

Etenkin juoksijoiden olisi hyvä nauttia aamupala ennen treeniä. Edes pieni sellainen. Pienen aamupalan avulla treenistä saa maksimaalisen tehon irti ja voidaan varmistaa pitkäaikainen ja mahdollisimman kovatehoinen suoritus. Ilman aamiaista näin ei yleensä pystytä tekemään, sillä harjoitusten teho tyhjillä energiavarastoilla yleensä laskee jonkin verran.

Laihdutuksen ja kiristelyn kannalta on tärkeintä kokonaisenergiankulutus verrattuna energian saamiseen sekä aineenvaihdunnasta huolehtiminen pitkällä aikavälillä. Tässä kohtaa ei ole väliä, onko aamupalan nauttinut ennen vai jälkeen treenin. Liikunta on kuitenkin hyvin pieni osa laihdutus-projektia ja suurin työ kuluu keittiössä. Ruokavalio on noin 70-80% koko laihdutuksesta, joten aamuaerobisen tehokkuudella ei ole mitään väliä, jos keittiössä menee kaikki pieleen.

Summa summarum: jos aamulla tyhjällä vatsalla treenaaminen sopii omaan rytmiisi ja tyyliisi, niin anna palaa! Jos mielummin nautit aamupalasi ennen treeniä, jatka samoin! Molemmat tavat tukevat laihtumista ja molemmilla pääsee samoihin lopputuloksiin.

Tästä aiheesta ollaan kiistelty kauan ja tullaan edelleen kiistelemään. Tämä aihe tuskin kuolee koskaan. Aiheen kiihkouskovaisia löytyy yhtä paljon, kuin niiden vastustajiakin.
      Itse saatan karhununesta herättyäni joskus innostua rauhallisesta kävelylenkistä ennen aamupalaa, mutta sama juttu on poikaystävälleni täysin mahdoton ajatus. Bensaa on saatava koneisiin ennen kuin pystyy liikkumaan mihinkään.
Toisinaan taas rakastan pitkiä aamuja. Saa nauttia aamupalan rauhassa rakkaiden kanssa ja keskittää treenin aamupalan jälkeen. Itselleni jälkimmäinen sopii parhaiten hyvin alhaisen verenpaineeni vuoksi. Joten siis, jos et koe aamuaerobista omaksesi, liiku silloin kun sinulle sopii, lopputulos on kuitenkin sama.

Pauliina

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta