Rasvanpolttajat – mitä ne ovat ja toimivatko ne?

Rasvanpolttajat. Kun näitä syö, niin voi melkein kuulla, kun rasva tirisee ja sulaa pois lihasten sekä luiden päältä? Näitä kun napsii niin on solakka ennen kuin ehtii sanomaan ”kesä ja bikinikelit”?
– No ei nyt aivan.

Ihan ensimmäisenä korostan, että mikään ”rasvanpolttaja” ei toimi yksinään, niitä napsimalla ei ole oikotietä onneen eikä solakka vartalo odota kulman takana. Jos syöt enemmän kuin kulutat, rasvanpolttajista ei ole mitään hyötyä. Kun ruokavalio ja treeni ovat molemmat täysin kunnossa, voi rasvanpolttajia käyttää ravintolisänä. Pientä hyötyä näistä ”rasvanpolttajista” voi olla tiukalla dieetillä/ruokavaliolla ollessa, mutta mielestäni itse rasvanpolttoon ne eivät vaikuta, jos muut pilarit eivät ole kunnossa. Asioihin jotka tukevat rasvanpolttoa niin saattaa hyötyä irrota.

Tiedän paljon ravitsemukseen ja liikuntaan liittyvistä asioista koulutukseni ja oman kokemukseni kautta. Itse tutkin aina tuotteet ennen käyttöä, jotta olen tietoinen, mitä suustani alas kippaan. Nimi rasvanpolttaja on hieman harhaanjohtava ja moni ajattelee, että kyseessä on jokin teollinen aine, joka saattaa olla terveydelle vaarallinen. Lisäravinteita ja rasvanpolttajia on markkinoilla ihan joka lähtöön, ihan joka kulman takana. Kannattaa ehdottomasti välttää sellaisia tuotteita, joissa on epämääräisiä raaka-aineita, joista ei aina googlettelemallakaan löydä selkeää tietoa. Teollisia ja luonnottomia aineita kun varmasti markkinoilta löytyy ja sen vuoksi kannattaa olla tietoinen mitä siitä suustansa alas laittaa.



Fitfarmin Burner -rasvanpolttokapseleiden ainesosaluettelo on seuraavanlainen:

– Glukomannaani:
Glukomannaani on kuitu, jota saadaan konjac-kasvista. Se imee itseensä 300 kertaa painonsa verran nestettä. Valmiste on saanut Euroopan elintarvikevirastolta Efsalta luvan käyttää terveysväittämää, jonka mukaan se auttaa painonpudotuksessa, kun samalla ruokavaliota kevennetään.

 – Coleus forskohlii -uute:
Saadaan Coleus Forskohlii -kasvista, joka on monivuotinen kasvi ja viihtyy subtrooppisilla alueilla Intiassa, Nepalissa ja Thaimaassa. Coleus forskohlii -uute, edistää rasva-aineenvaihduntaa.

– Vihreä tee -uute:
Vihreä tee -uutteen on osoitettu useissa tutkimuksissa kohottavan termogeneesiä, lisäävän energiankulutusta sekä rasvan käyttöä energiaksi niin harjoituksessa kuin levossa. Lisääntynyt rasvan käyttö energiaksi nopeuttaa kehon ylimääräisen varastorasvan vähenemistä.

– Fukoksantiini:
On ruskolevässä tavattava ainesosa. Ruskolevä, kuuluu olennaisena osana japanilainen keittiöön, missä siitä tehdään keittoja. Tutkimuksissa on osoitettu fukoksantiinin edistävän rasvojen hajotusta ja maksan tuottamaan enemmän dokosaheksaeenihappoa (DHA), joka on monityydyttymätön omega-3-rasvahappo. Tämä voi puolestaan alentaa pahaa kolesterolia, joka usein kohoaa, kun lihomme.

– Kofeiini:
Kofeiini voi edistää laihdutusta, sillä se kiihdyttää elimistön aineenvaihduntaa. Elimistö kuitenkin tottuu myös kofeiiniin.

Jokaiseen artikkeliin (kuten myös tähänkin) kannattaa suhtautua uteliaan kriittisesti. Huimiin tuloksiin pääsee popsimatta ensimmäistäkään rasvanpolttajaa, eivätkä nämä todellakaan ole mitään ihmepillereitä. Jos joku jaksoi ainesosaluettelon lukaista läpi, tajuaa, että nämäkin kapselit koostuvat täysin luonnollisista aineista, eivätkä mistään teollisuuden multihuipentuma tuotteesta.

Kapseleiden vaikutusta todelliseen rasvanpolttoon ollaan kiistelty ikuisuus ja tullaan varmasti kiistelemään. Fakta on kuitenkin se, että laihdutukseen ja rasvanpolttoon vaikuttavat eniten oma motivaatio sekä elintavat. Jos suklaata tulee vedettyä levy, sitä ei poista elimistöstä yksikään pilleri tai kapseli.

Jos intensiivisen treenauksen ja tiukan ruokavalion ohella haluaa rasvanpolttajia kokeilla, niin go for it. Jos ei, niin tuskin menetätkään mitään. Jos kisalavalle olet suuntaamassa, niin kaikki keinot kannattaa ottaa käyttöön, jos näistä uskoo hyötyvänsä.

Muita markkinoilla olevia tuotteita, joita purkin kyljestä voi bongata:

L-karnitiini on vähemmän tutkittu lisäravinne rasvanpolton osalta, mutta sen terveysvaikutuksista löytyy lukuisia tutkimuksia. Tämäkin on luonnollinen aine, jota saadaan muun muassa lihasta. Ruoasta saatavat määrät eivät tosin ole kovin suuria. L-karnitiinin tehtävä on kuljettaa aktiivisia rasvahappoja mitokondrioon, jossa ne käytetään energiaksi.

CLA. CLA on omega-6-rasvahappojen johdannainen. Luonnollinen aine, jota saadaan muun muassa maidosta ja rasvaisesta lihasta. Paljon tutkittu lisäravinne ja eläinkokeissa sillä on ollut positiivisia vaikutuksia painon pudottamisessa. Eläinkokeiden perusteella tutkijat päättelevät, että CLA lisää lipolyysiä eli rasvan hajoamista sekä rasvahappojen beetaoksidaatiota (palamista), jolloin rasvakudos vähenee. Ihmiskokeissa taas tulokset ovat ristiriitaisia.

Jos itse kokee rasvanpolttajista hyötyvänsä niin antakaa palaa. Tutkimusten osalta ollaan yhtä paljon puolesta, kuin vastaan, joten päätös jää täysin kuluttajan käsiin. Oma maalaisjärki ja oman kropan kuuntelu ovat kaikkein tärkeimpiä!

Niin tai näin, joka tapauksessa tärkeintä laihtumisessa ja rasvanpoltossa ovat motivaatio ja elintapojen muuttaminen. Mikään lääke ei yksin riitä, vaikka vetäisi purkin päivässä, kuin lontoonrakeita konsanaan.

Vaikka kuvissa esiintyy Fitfarmin rasvanpolttajia, Fitfarm ei ole postauksessa osallisena. Tämä on tuote, jota olen itse käyttänyt ja tutkinut.

Pauliina

3 vastausta artikkeliin “Rasvanpolttajat – mitä ne ovat ja toimivatko ne?”

  1. Kiitos tästä mielenkiintoisesta postauksesta, taitaapa jäädä rasvanpolttajat
    ostamatta. Välillä on niin vaikea löytää faktatietoa näistä laihdutuspillereistä,
    hienoa, että ammattilaisena jaat osaamistasi meille blogisi lukijoille.

    Iloista vappua Pauliina <3

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 1
Tykkää jutusta