Sokerista ja makeutusaineista

Asian ytimessä, faktaa sokereista ja makeutusaineista, joten nyt kaikki sokerihiiret kuulolla!

Olen monesti törmännyt sanaan fruktoosisiirappi ja aluksi itsekin erittäin virheellisesti kuvitellut ”Jaa jaa, fruktoosi eli hedelmäsokeri ja siitä varmasti uutettua siirappia, tämähän on terveellistä”. Todellinen FAIL, kun päätin ottaa asiasta kunnolla selvää.

Monet elintarvikkeet, kuten karkit, keksit, valmisleivonnaiset, jäätelöt, hillot, kastikkeet, ketsupit, sinapit, ateriankorvike -ja proteiinipatukat, vauvojen hedelmäsoseet, murot, pakasteruoat, juomat ja leivät sisältävät näitä nestemäisiä makeuttajia, joista postauksessa puhutaan, valmistetaan tärkkelyksestä, useimmiten vehnästä tai maissista.

Rakkaalla lapsella on monta nimeä ja ruokapakkauksista ne löytyvät useimmiten nimillä:
glukoosisiirappi, fruktoosisiirappi, hedelmäsokeri, tärkkelyssiirappi, glukoosi-fruktoosisiirappi (tai fruktoosi-glukoosisiirappi), isoglukoosi, maissisiirappi ja englannista peräisin oleva HFCS, High-Fructose Corn Cyrup. Kaikki samaa tavaraa, eri nimillä ja tässä kohtaa ”ei nimi miestä pahenna” -lausahdus lentää romukoppaan.

Lisätty fruktoosi ei kaikista olettamuksista huolimatta ole mikään terveystuote. Fruktoosin haitallisista vaikutuksista on nykypäivänä paljon tieteellistä näyttöä ja monia tutkimuksia. Fruktoosi vaikuttaa ihmisen aineenvaihduntaan lisäämällä maksassa rasvahappojen uudismuodostusta eli suomeksi; fruktoosi aiheuttaa alkoholista riippumatonta rasvamaksaa eli rasvoittaa maksaa. Fruktoosi vaikuttaa myös moniin muihin aineenvaihduntareitteihin haitallisesti. Ylimääräinen fruktoosi elimistössä lisää diabeteksen sekä sydän -ja verisuonitautien riskiä, kuten myöskin ylipainon riskiä.

Nämä teollisuuden käyttämät edulliset (tässä syy miksi -kysymykseen) tärkkelysmakeutusaineet tutkitusti estävät aivojamme rajoittamasta ruokahaluamme; glukoosi täyttää näläntunteen, kun taas fruktoosi jättää näläntunteen. Elintarvikkeet sisältävät suurenevissa määrin fruktoosia, joka vaikuttaa aivojemme ruokahalua säätelevään alueeseen. Tutkimuksissa on myös osoitettu juuri tästä syystä esimerkiksi fruktoosi-glukoosisiirapin aiheuttavan riippuvuutta, ja tästähän elintarviketeollisuus on vetämässä bileitä pystyyn, koska tämähän lisää tuotteiden käyttömääriä.

Vapaa eli lisätty fruktoosi häiritsee verensokerin sääntelyä ja saattaa
pahimmillaan aiheuttaa insuliiniresistenssiä, jossa kehomme ei enää
reagoi insuliinin määrään. Hedelmissä oleva fruktoosi on täysin
luonnollisessa muodossa, eli esimerkiksi kokonaisen omenan, mandariinin,
persikan tms popsiminen on edelleen täysin ok ja terveellistä. Tämä
hedelmissä itsessään oleva luonnollinen fruktoosi käy läpi
ruoansulatuksen, ja hedelmien sisältämä kuitu hidastaa fruktoosin
imeytymistä, kun taas tärkkelysmakeuttajat imeytyvät suoraan
verenkiertoon. Plus, että hedelmistä saamme vielä vitskut ja hivenaineet
kaupanpäälle, iso peukku!

Tavallinen pöytäsokeri, eli se valkoinen kilon mötikkä kotihyllyllä, se, jota tungetaan jokapaikkaan kun leivotaan, se perussokeri, on puoliksi fruktoosia eli hedelmäsokeria ja puoliksi glukoosia eli rypälesokeria. Tutkimuksissa on osoitettu, että esimerkiksi fruktoosi-glukoosisiirappi on aineenvaihdunnallisesti haitallisempaa kuin tavallinen sokeri (tunnetaan nimellä myös sakkaroosi), vaikka niiden suhteet olisivat täysin samat. Erot johtuvat aineiden kemiallisista muodoista, jotka tähän tekstiin liitettynä menisi aivan överiksi ja se viimeinenkin neropatti, joka tähän asti olisi pysynyt mukana, hyppäisi junasta.

Summa summarum: Kannattaa välttää prosessoitua ruokaa. Suosikaamme siis mahdollisimman puhdasta ja aitoa ruokaa. Kannattaa valinnoissaan välttää ylipäätään sanaa ”sokeri” ja katsoa sen määrät. Jos tuote sisältää ainoastaan fruktoosia, kannattaa se vaihtaa mielummin tuotteeseen, jossa on ns. tavallista sokeria. Kaupan hyllylle kannattaa mieluiten jättää tuotteet, joissa lukee, että
niissä on lisättyä fruktoosia, fruktoosi-glukoosisiirappia, glukoosi-fruktoosisiirappia tai muita yllämainittuja tärkkelysmakeuttajia.

Kuka vielä menee halpaan, että esimerkiksi fruktoosisiirappia sisältävä jäätelö on terveellistä tai kenellä vielä tekee mieli postauksessa esiintyviä karkkeja..?

Missä kaikki on?

Vehreän vihreät terkut aamulenkiltä! Täällä mä painelen menemään yksinäni, ei sitä kuuluisaa ristin sieluakaan missään. Missä kaikki on? Missä te kaikki olette? Kommenttiboksissakin tapahtunut kato, vaikka lukijamäärä lisääntynyt ja vierailevien lukijoidenkin määrä noussut. Missä kaikki piileksii?

Eilisten juhlien jälkimainingeissa, vaikka ilma on näin upea? Pitkällä, hartaalla ja herkullisella sunnuntai-brunssilla vai missä? Olen ihmeissäni! Aamulenkillä mua tuli vastaan tunnin aikana yksi ihminen ja hänkin oli palvelukodista ulos reippailemaan lähtenyt virkeä ja viriili herrasmies kävelysauvojensa kanssa. Juhuu jengi, mulla on ikävä teitä!

Mitä sunnuntai suunnitelmia teillä on? Mä pompin kotiin valmiiseen aamupalapöytään täältä auringon paisteesta, nautin aamupuuroni parempiin suihin ja olen varsin tyytyväinen elämääni lämmin kahvikuppi kädessä.
Mitä sinne ruudun toiselle puolelle?

ps. HUOMENNA on KESÄKUU, missä ne viimevuoden helleviikot tänä vuonna piileksii? Missä nekin luuraa? 
Missä te kaikki ootte? 😀