Mistä löytää karannut motivaatio?

Joskus motivaatio treenaamiseen ja kunnolliseen syömiseen katoaa kuin tuhka tuuleen. Jonain päivänä puhkuu intoa ja puuro maistuu taivaalliselta, kun taas toisena päivänä himottaa pelkästään karkit ja mättö.

Ei mennyt ruokailut ihan putkeen Iskelmä festeillä ja sen huomasi olosta heti. Turvotti, väsytti ja pöhötti. Arkeen oli päästävä takaisin kiinni, mutta se tuotti kummasti vaikeuksia. Mikä sitten auttaa tarttumaan tuumasta toimeen ja palaamaan juhlasta arkeen?

1. Anna itsellesi aikaa.
Ei kannata pusertaa heti, jos ei tunnu siltä. Viikko tolkulla ajatusta ei kannata siirtää, mutta kannattaa aloittaa pienestä. Jos ruokailu ja treeni ahdistaa kokonaisuutena, aloita jommasta kummasta. Hoida treenit tai vaihda kolmen kilon irttaripussi takaisin siihen puuroon. Päivä ei kaada mitään, viikko on asia erikseen. Kannattaa muistaa armollisuus itseään kohtaan, koska se ruoska selkänahassa ei tsemppaa ketään.

2. Tankkaa vettä.
Mulle normaalistikin ylivoimaista, muutaman cheat dayn jälkeen aivan mahdottomuus. Kun aloittaa aamun isolla lasillisella vettä, niin tuntuu, että päivä starttaa hyvin. Keho lähtee käyntiin ja vapauttaa ylimääräiset kertyneet nesteet, kun juo riittävästi nesteitä. Mieluiten ihan kirkasta makeuttamatonta vettä.

3. Treenikaveri
Yksin on niin helppo luistaa treeneistä, jos väsyttää tai laiskottaa. Onneksi mulla on kotona henkilökohtainen valmentaja itseni lisäksi, joka potkii takapuoleni ylös sohvalta, kun vähiten huvittaisi. Sovi kimppatreenit kaverin kanssa, sovitusta on vaikeampi (ja nolompi) luistaa.

4. Itsetutkiskelu
Kun huomaan tämän pöhöttyneen ja epämukavan olon, koen suurta kaipausta sitä energistä, pirteää ja elinvoimaista oloa kohtaan. Tahdon sen ehdottomasti takaisin. Pian. Väsyneessä ja turvonneessa kropassa on epämukavaa olla, eikä oikein mikään maistu miltään. Koko elämä takkuilee vastaan. Tutkiskele omaa oloa, oletko tyytyväinen, energinen ja pirteä? Tyytymättömyys voi olla pieni tsemppipiikki palautua entiseen ja tavoittelemaan sitä energistä, jaksavaa oloa!

5. Muista miksi aloitit ja päätä.
Miksi ensimmäisen kerran päätit vaihtaa irttaripussin johonkin terveellisempään ja kevyempään vaihtoehtoon? Miksi ensimmäisen kerran lähdit kävelylenkille tai kuntosalille? Miksi ostit jumppakortin? Miksi jätit suklaalevyn kaupan hyllylle? Miksi palkkasit PT:n tai olit kiinnostunut saliohjelmasta?
Kannattaa aina muistaa miksi aloitti ja koettaa palauttaa se tunne itselleen mieleen. Jokaisella on aina jokin syy aloittaa jokin muutos. Mieti omia valintojasi ja sitä, miksi halusit tehdä jotakin toisin? Pidä se tunne vahvana mielessä ja päätä, että juhla -ja herkkuhetkiä tulee taas. Jos elämä olisi aina yhtä karkkipäivää, mitä söisit virallisena karkkipäivänä?

Tsemppipusut sinne kaikille, ei se motivaatio ammattilaisillekaan ole aina niin yksiselitteistä ja pysyvää. Näitäkin aaltoja tulee ja menee kun haluaisi vaan möllöttää auringon alla tekemättä yhtäkään liikettä. Sitten taas muistaa, miten voimallinen olo liikunnasta tulee ja se tunne saa vetämään lenkkarit jalkaan ja otettua askeleen kohti salia…

Pauliina

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta