Pieniä muutoksia, joita jokainen voi tehdä

Monesti olen puhunut elämäntapamuutosten puolesta ja painonpudotuksesta terveydellisistä syistä. Elämäntapamuutos on iso projekti, joka ei ota loppuakseen oikeastaan koskaan. Siitä on tarkoitus tulla uusi elämäntapa, jota pystyy noudattamaan pitkällä tähtäimellä varsinaisen projektin loputtuakin.

Itse en ole koskaan ollut ylipainoinen, mutta olen itse käynyt tietynlaisen elämäntapamuutoksen läpi, varsinkin ruokavalion suhteen. Olen aina tykännyt liikkua, jos ei nyt lasketa mukaan ylä-asteikäisen uhmaa, kun en halunnut liikahtaa neljän seinän sisältä yhtään mihinkään. Mitä pidempään sain olla sisällä, sen parempi. Voi sitä teiniangstia, joka syttyi liekkeihin, kun se tumma ja tulinen teini pakotettiin välillä haukkaamaan happea muualtakin.

Siitäkin pakkoliikunnasta muodostui mulle jossain kohtaa suuri intohimo ja rakkaus, jota nykyään en vaihtaisi mihinkään. Urheilu tuo mulle niin paljon hyvää oloa ja combo yhdistettynä ruokavalioon saa mut voimaan hyvin. Ihan taikasauvaa heilauttamalla tämä kaikki ei tietenkään käynyt, vaan pikkuhiljaa. Kuten monesti sanotaan, niin nytkin niistä pienistä palapelin palasista muodostui kokonaisuus, kokonainen kiva palapeli, johon mä olen tyytyväinen.

Aloittaminen on aina haasteellisinta, mistä voi aloittaa? Mitä pikkujuttuja kannattaa muuttaa ja mihin kiinnittää huomiota?

1. Vaihda limsat kivennäisveteen
Kaikkein paras janojuoma on vesi, mutta jos on hurja limsafani, niin kannattaa kokeilla löytää kivennäisvesihyllyltä oma lemppari, mieluiten makeuttamaton. Oma lempparini on BonAqua Mansikka-Kiwi, joka sopii kesään ihan loistavasti!

2. Hyötyliikunta
Tästä ei turhaan paapateta. Kesällä on mahdollisuus vaihtaa auto fillariin tai apostolinkyytiin. Miksei talvellakin, jos tykkää extremestä. Liikuntaa tulee tällä tavoin harrastettua nopeasti paljon, ihan huomaamatta! Sama homma toimii hissin vaihtuessa portaisiin. Jos liikuntaa ei harrasta päivässä muuten laisinkaan, kannattaa kiinnittää huomiota juuri hyötyliikuntaan, joka on jo iso askel eteenpäin kohti terveellisempää elämää.

3. Ateriarytmi
Olen itse joskus kuulunut niihin ”the napostelijoihin”. Karttanut kaloreita ja ajatellut, että yksi patukka korvaa kokonaisen aterian ja siinä on vähemmän kaloreita kuin ruoka-annoksessa, joten jeejee. No ei aivan. On todella tärkeää ravita kehoaan oikein, jotta kroppa ei kokoajan pyydä jotain lisää. Kannattaa suunnitella ateriat 3-4 tunnin välein, jotta nälkä ei pääse yllättämään. Baby stepsejä ottaessa kannattaa kiinnittää huomio ensin ateriarytmiin ja kun se on hanskassa niin sen jälkeen siihen mitä syö.

4. Vesi vanhin voitehista
Yksi askel eteenpäin voisi olla niin yksinkertaiselta kuullostava etappi, kuin lasi vettä. Mä olen edelleen aika huono juomaan vettä ja huomaan tsemppaavani siinä kokoajan. Edistystä tapahtuu ja odotan jonain päivänä olevani se tyyppi, joka kulkee aina vesipullo kourassa, sitä säännöllisesti hörppien ja täyttäen. Veden tärkeydestä olen kirjoittanut lisää TÄÄLLÄ.

5. Vaihtaminen
Vaalea leipä tummaan täysjyväleipään, kevyt maito rasvattomaan maitoon, jättipussi karkkia pikkupussiin, valmiiksi maustettu ja sokeroitu rahka itse maustettuun, kahvin kanssa nautittu kerma maitoon, viineri pullaan tai leipään. Pieniä juttuja, pieniä valintoja, mutta pitkällä aikavälillä ne tekevät suuren kokonaisuuden ja lopputuloksessa niillä on myös suuri merkitys.

Pienten juttujen muuttaminen luo kokonaisuuden. Kukaan ei ole täydellinen, eikä ole tarkoituskaan. Tarkoitus ei ole laittaa kenenkään ruokavaliota suurennuslasin alle ja kaivaa kiinnostuskiikareita laatikosta kun naapuri ottaa oman lautasensa esille, vaan on tarkoitus tutkailla omia valintoja, jos niissä jotain haluaa muuttaa.

Pysyvät tulokset ja tavat tulevat pienillä muutoksilla, ei kaikkitässähetinyt -taktiikalla, vaikka se paljon hauskempaa olisikin. Voi kunpa joku voisi tehdä sen meidän puolesta, mutta vain itse siihen voi vaikuttaa ja tehdä sen toisenlaisen valinnan. Kuten sanoin, sen muutoksen ei tarvitse olla suuri, vaan pikkuhiljaa tapahtuva prosessi. En tässä itsekään mikään ihmeidentekijä ole, vaan monttuihin kompastelija kuten ihan kaikki muutkin. Nytkin se puolen litran vesilasi odottaa tyhjentäjäänsä tuossa ja aikaa sen juomiseen on kulunut ihan liikaa, mutta eipä sitä Roomaakaan päivässä rakennettu…

Millaisia muutoksia te olette terveytenne eteen tehneet? Kaikki kerralla vai pikkuhiljaa juttuja muuttaen? Ja kertokaa: Tuottaako kenellekään muulle vedenjuonti niin suurta haastetta kuin täällä? 😀

Pauliina

4 vastausta artikkeliin “Pieniä muutoksia, joita jokainen voi tehdä”

  1. Hyviä vinkkejä! Itse lisään vedenjuontia niin että juon aina automatkoilla. Puoli litraa vettä töihin mennessä ja sama takaisintullessa nesteyttää kivasti jo litran verran 🙂

    • Kiitos Ansku! 🙂 Toihan on ihan loistava idea! Litrakin on jo tosi hyvä määrä vettä, pitäisi vaan muistaa ottaa se pullo aina autoon, vähintään edes tyhjä 😀

  2. Mulla on vesipullo työpöydällä ja siitä tulee otettua huikkaa ihan huomaamatta päivän mittaan 🙂 Pulloa saa olla täyttämässä ahkerasti päivän mittaan 😉

    • Se kun tulisi juotua siitä kokoajan niin vois täyttääkin 😀 Mullakin vesilasi hengailee pöydän kulmalla kokoajan ja kovasti koitan siitä aina hörppiä! Niin hienoa olisi, jos siitä saisi tuollaisen kunnon rutiinin huomaamatta! 🙂 Ootko aina ollut hyvä juomaan vettä?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta