Kaikille passeli intervallitreeni

Intervallitreenin tarkoitus on kehittää hapenkuljetuselimistön kuntoa ja mielekästä on saada myös vaihtelua omaan treeniin. Peruskestävyystreeni on tärkeä pohja aerobiselle kunnolle ja erittäin tärkeä osa esimerkiksi maratooni-treenarin treeniohjelmaa. Hapenkuljetuselimistön tehtävä on huolehtia, että lihakset ja muut elimet saavat tarpeeksi happea treenin aikana.

PK-INTERVALLITREENI

Lämmittele 5-10min kävelemällä tai hölkkäämällä, oman kuntosi mukaan.

Juokse tai hölkkää 2 minuuttia ja kävele sitten sama aika.

Kunnon kohotessa voit lyhentää kävelyaikaa eli ns. palautusaikaa. Kokonaisharjoituksen kesto voi olla 30 minuutista jopa 60 minuuttiin saakka.

Jos hölkän sijaan juokset ja omistat sykemittarin, tarkkaile että sykkeesi ei nouse yli (noin) 120-130 bpm. (Tarkat sykkeet ovat yksilöllisiä ja riippuvat mm. treenaajan iästä ja kuntotasosta.) Tarkoitus on kehittää peruskestävyyttä, ei vetää spurtteja verenmaku suussa, vaikka vauhti voi tuntua turhauttavalta 😀

             Löytyykö täältä juoksupirkkoja tai intervallin ystäviä?

Pauliina

2 vastausta artikkeliin “Kaikille passeli intervallitreeni”

  1. Intervalli on ihan parasta! Tekisin pelkkää HIIT:iä jos vaan voisin. Tai voin mutta tasasykkeinen aerobinen on kumminkin peruspilari. Tällä hetkellä menee 3x salilla, 2x HIIT ja 1x 60min tasasykkeinen aerobinen. Mulla on vähän ongelmaa ton sykkeen kanssa kun se tuppaa oleen aina korkea urheillessa vaikka kuinka hölkkään maltilla niin se on 140.

    • Mäki tykkään intervallista ja tosi vaihtelevasta intervallista! Välillä spurtteja, mäki-intervallia tms, saa kivasti monipuolisuutta treeniin! 🙂 Sun treeni kuullostaa kyllä tosi hyvältä ja tasapainoiselta, hyvältä näyttää! Ootko laskenut sulle yksilölliset sykerajat, missä sykkeen pitäisi pysyä treenin aikana, jotta kehittäisi peruskestävyyttä? Syke on meinaan tosi yksilöllinen ja joillain voi olla korkeatkin sykkeet, vaikka olisivat PK-treenejä 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta