Eroon turvotuksesta – 5 supervinkkiä

Mikäs sen parempi esimerkki, kuin oma kokemus. Tässä postauksessa on todella oma lehmä ojassa, mutta ei ainuttakaan koiraa haudattuna. Heh heh 😀 Huumorin tasostakin huomaa, että viime yönä ei pitkiä sikeitä vedetty, vaan bailattiin kuin Olivia ja John, Haloo Helsingin keikalla Tikkurila Festivaaleilla. Ohhoh, mitenköhän meidän ystäväpariskunta selviää meidän kanssa HH:n jäähyväiskeikalla lokakuussa kuolematta häpeään…

Kesän hulinoissa ja kiireessä ei ruokarytmi aina täsmää, ruoan laadusta puhumattakaan ja lopputuloksena olo on kuin muumipeikolla. Mikä siis avuksi, kun turvottaa?

1. Vesi on kaveri
Turvotus saattaa johtua ylimääräisistä kaasuista tai solujen välitilaan muodostuneesta ylimääräisestä nesteestä. Niin hassulta kuin se kuullostaakin, juo vettä. Kun elimistö saa riittävästi nesteitä, ei ilolientä ihmiset, vaan vettä, niin kroppa alkaa vapauttamaan ylimääräisiä nesteitä kun kropan nestekierto lähtee käyntiin. 1,5-3 litraa päivässä on riittävä määrä. Hiilihapollista vettä kannattaa välttää, jos tunnet hiilihapollisten juomien turvottavan lisää.

2. Pienet annokset ja ruoan laatu on pop
Pieniä annoksia ja useasti. Muista pureskella ruoka huolella, älä hotki. Hyvin pureskeltuna ruoansulatus toimii paremmin ja olo on kevyempi. Puhdas ruoka estää turvotusta, joten kannattaa suosia puhtaita lähteitä. Hiilihydraattipitoiset ruoat sitovat nestettä (= näkyy vaa’alla suurentuneena lukuna), joten kiinnitä huomiota ravintokuituihin, koska ne edistävät vatsan normaalia toimintaa ja ruoansulatusta. Vältä valkoisia jauhoja, mättöpullaa ja korvaa ne kuitupitoisemmilla vaihtoehdoilla.

3. Suolaa, suolaa, minkälaista suolaa?
Ruoan suuri suolapitoisuus kerää nestettä, koska suolan natrium sitoo vettä. Tämä ilmenee siis ilmapalloa muistuttavana vatsakumpuna ja tukalana olona. Vaihda siis suola muihin mausteisiin tai muihin vähemmän natriumia sisältäviin suoloihin, kuten esimerkiksi mineraalisuolaan. Suolan määrää on helppo seurata, kun valmistaa murkinat itse alusta loppuun eikä turvaudu eineksiin. Einesten suolamääriä tai suolan laatua on vaikea seurata.

4. Ylös, ulos ja lenkille
Liikunta on loistava keino ehkäistä turvotusta, mutta helpottaa myös jo syntynyttä tukalaa oloa tai ummetusta. Liikunta saa veren -ja nestekiertoon buustia, jolloin ylimääräiset nesteet lähtevät liikkeelle ja olo helpottuu. Jo reipas 30-45 minuutin kävely helpottaa oloa ja auttaa myös suolen normaalia toimintaa. Kovan ja intensiivisen treenin vuoksi lihaksiin kertyy verta ja lihakset turpoavat, joten kovaa pumppaamista kannattaa välttää, jos turvonneita lihaksia välttelee.

5. Kuplivaa, kuplivaa
Runsas alkoholin käyttö sekoittaa kropan nestetasapainon. Alkoholi aiheuttaa vatsan pömpötystä ja esimerkiksi turvonneet kasvot voivat kertoa railakkaasta eilisestä. Joten kannattaa mielummin hörpätä lasi vettä, kuin korkata pullo kuohuvaa.

+ Jos siltä tuntuu, turvotukseen voi kokeilla myös kasviksia, hedelmiä, marjoja tai yrttejä, joilla on nestettä poistava vaikutus. Näitä ovat esimerkiksi kurkku, ananas, mansikka, inkivääri, persilja, nokkonen, vesimeloni, parsa, banaani, vihreä tee tai probiootit.

Pauliina

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta