Miksi aina iltaisin tekee mieli herkkuja?

Istut sohvalle. Pitkän päivän jälkeen haluat palkita itsesi rankasta päivästä ja herkkuhammasta kolottaa. Päivällä ei kolottanut eikä tehnyt yhtään mieli suklaata. Nyt tekisi mieli vetää suklaata kaksin käsin, haukata suoraan levystä, kuin leipää konsanaan tai kaataa koko suklaaputous suoraan kiduksiin. Mitä hyvää sitä kaapista löytyisi?

Vedät kaapit tyhjiksi, vaikka kaapeissa ei ole kuin hätätilanteisiin tarkoitettuja vieraskeksejä. Noh, nythän on hätä! Paketti meni kevyesti, mutta edelleen tekisi suklaata, lakua tai jotain namua mieli… Onneksi lähikauppa on auki! Tossut jalkaan, kolikot kouraan ja kiskalle. Kotiin muovikassillisen kanssa herkkuja jos jonkinmoista. Kuullostaako tutulta?

Riittävästi oikeanlaista ruokaa pitää herkkuhimon poissa.

Kun elimistö on päivän mittaan saanut tarpeeksi energiaa, se ei huuda sitä enää illalla. Suurin virhe laihduttajilla ja kiinteytyjillä on liian vähäinen energian saanti. Pelätään, että lihotaan takaisin menetetyt kilot tai ettei laihduta tarpeeksi. Vastaus otsikon kysymykseen on siis: olet syönyt liian vähän.

Herkut sisältävät yleensä paljon sokereita ja sokereista saamme nopeasti energiaa. Sokeri on nopea energianlähde ja siksi kroppa sen perään huuteleekin. Kroppa on hetken aikaa tyytyväinen vetämäsi Snickers-patukan jälkeen, mutta puolen tunnin päästä olo on yhtä nälkäinen, kuin ennen patukkaa. Snigussa ei ravinto-aineita ole nimeksikään, jotka pitäisivät olosi kylläisenä pitkään, ilman turhia sokeripiikkejä.

Moni aloittaa aamunsa terveellisellä aamupalalla, mutta päivän mittaan homma lässähtää kuin Jokisen eväät. Naisilla varsinkin tuntuu ongelmana olevan syömisen vähyys. Ei ”uskalleta” syödä tarpeeksi. Pelätään muiden kummaksuvia katseita ja sitä ”miksi sä noin paljon syöt” -kommenttia. Been there, done that.

Siinä kohtaa kun mä opin syömään oikein ja tarpeeksi, niin kilot lähtivät alas. Edelleen moni ihmettelee miksi syön niin paljon tai niin useasti, mutta elimistö vaatii energiaa 3-4 tunnin välein, jotta koneisto pysyy käynnissä. Miettikää mielikuvana Titanicin höyrykattiloita, joihin syötettiin hiiltä, jotta moottorit pysyivät liikkeellä. Ihmisen kroppa on samanlainen. Kun sä laitat energiaa sun koneeseen, se pysyy käynnissä ja myös kuluttaa sitä energiaa. Jos sä et laita energiaa koneeseen, kone sammuu, eikä energiaa kulu (=aineenvaihdunta ei kuluta kaloreita). Hieno esimerkki, eikö? 😀

Älkää kysykö miksi tämä on hauska munakas, mun mielestä se vaan on!
Älkää kysykö miksi tämä on hauska munakas, mun mielestä se vaan on!

Eli tärkeintä on siis syödä riittävästi ravintorikasta ruokaa. Näin ollen elimistö saa kaikki tarvittavat ravintoaineet ja on tyytyväinen. Vähän kuin vauvalle antaisi tuttipullosta maitoa, niin se hiljenee. Tänään on kyllä mielikuvat loistossaan 😀 Naisetkin ottavat nyt kunnon annoksen sitä oikeanlaista, monipuolista sapuskaa ja nauttivat joka suupalasta. Kun kroppa saa tarpeeksi kaloreita, se ei joudu säästöliekille ja laihtumista edelleen tapahtuu.

Mitään mättö-övereitä ei nyt ole tarkoitus vetää tai ahtaa napaa pinkeäksi, vaan syödä sopivasti ja riittävästi. Niin, että olo on kylläinen, mutta ei ahdettu. Voisin tähänkin jonkun hienon mielikuvan heittää, mutta passaan tällä kertaa 😀

Kuinka moni tunnistaa itsensä iltaherkuttelijaksi? Oletteko huomanneet päivän aikana nautitun ruoan vähyyden vaikuttavan herkutteluun?

Vinkki vitosena loppuun: Turun Sanomien blogissani on käynnissä lippuarvonta Turun Messuille 20.-23.8. Lippuja arvotaan 3kpl 2 hengen paketteja, joten jos haluat osallistua arvontaan, klikkaa itsesi TÄNNE.

Pauliina

4 vastausta artikkeliin “Miksi aina iltaisin tekee mieli herkkuja?”

  1. Totta! Itse kuulun välillä edelleen niihin jotka eivät uskalla aina syödä tarpeeksi. haluan pudottaa painoa joten tuntuu että jos syön paljon (=riittävästi) niin paino joko nousee tai pysyy samana.. Onneksi olen pääsemässä tästä pikkuhiljaa eroon. 🙂

    Iltasyömisestä vielä sen verran että se on myös opittu tapa joka ei lähde kuin uusien tapojen opettelemisella. Itsellä ainakin on monesti niin että vaikka päivän aikana on tullut syötyä hyvin, tekisi silti mieli istua herkut kourassa tv:n edessä koska olen aikaisemmin niin oppinut tekemään. :p

    • Hienoa kuulla Christina, että olet pääsemässä ”ruokapelosta” eroon, koska aineenvaihdunta tarvitsee poltettavaa! Sitä moni vaan ei suostu uskomaan 🙂 Ja laihdutuksessa tulee vaiheita kun paino jumittaa, saattaa hieman jopa noustakin, mutta lähtee varmasti uudelleen laskuun, kun jatkaa eikä luovuta! Hurjasti tsemppiä 🙂

      Olet ihan oikeassa, totta! Se on myös tapa, mutta ateriarytmitys ja riittävästi syöminen auttavat 🙂 Mutta tottakai jos on iltaisin tottunut ottamaan namupussukan syliin TV:tä katsellessa, niin siitäkin tarvii opetella pois, pikkuhiljaa 🙂 Ja sittenhän se namupussi vasta hyvältä maistuukin, kun sen enää harvoin kaapista kaivaa!

  2. Aamen! Tuo on niin totta. Kantapään kautta on tullut opittua, että aamupala ja lounas on päivän isoimmat ja tärkeimmät ateriat. Ne jos skippaa tai kituuttaa liian pieneellä (esim. pelkkä lounassalaatti), niin se on menoa illalla! Nykyisin lasken punnitsen lähes kaikki ruokani ja lasken kaloreita, että niitä tulee varmasti tarpeeksi! Ja että erityisesti hiilareita tulee tarpeeksi.

    Eikä mulla enää ole karkkihimoja. Siis mulla, jolle makuunin pussin kokoluokka oli vähintään 800 grammaa ja sen syöminen illan aikana ei ollut todellakaan mahdoton suoritus. En siis ole ollut sellainen ”iik, hirveä karkin himo, ostin 5 irtokarkkia ja mässäsin niillä ihan kauheesti”, vaan todellinen karkkimonsteri.

    Suosittelen unohtamaan painon pudotuksen kokonaan. Syön kulutuksen verran, sellaista reilua 2000 kaloria joka päivä ja fiksun treenin kaverina tällä kiinteytyy niin että humisee! Paino pysyy samassa, rasvaa palaa ja lihasta tulee. Muy bueno! Ihan sama painaa vaikka 100 kiloa, kunhan ei läskimakkarat pursua. Jos sulla on sixpack vatsa, niin kyllähän siinä on hyvässä kunnossa painoi sitten 50 tai 70 kiloa. Mitä väliä sillä on mitä painaa?

    • KIITOS NA! 🙂 Olet ihan oikeassa, aamupala ja lounas ovat päivän tärkeimmät ateriat ja niin hienoa, jos oot oppinut, ettei hiilareita kannata pelätä. Monella se kiinteytyminen/kiristyminen voi olla hiilareista kiinni. Mulla ei ainakaan rasvapala, jos ruokavaliossa on liian vähän hiilihydraatteja ja tarvitseehan niitä myös kehittymiseen ja palautumiseen! Toi on kyllä hyvä tapa punnita kaikki, jos sillä tavoin saa varmasti kaikki tarvittavat! Ja jossain kohtaa sitä oppii silmämääräisesti katsomaan annoskoot, kun tarpeeksi kauan punnitsee 🙂

      Olen itse aikoinani huomannut saman, että karkkihimot tai ylipäätään sokerihimot jäivät, kun alkoi syömään oikein ja tarpeeksi hiilareita. Olen myös samanlainen karkkihiiri ollut ja tuollainen 800g pussi meni ihan helposti illan mittaan, eikä tullut edes paha olo 😀 Onneksi nyt sentään osaa hillitä, eikä tollasen määrän vetäminen toisi enää muuta kuin jäätävät karkkiöverit ja pahan olon 😀

      JA AAMEN TÄLLÄ viimeiselle! On aivan sama mitä vaaka näyttää! Tottakai on merkitystä jos terveyden kanssa on ongelmia ja ylipainoa on paljon, mutta terveellä, liikkuvalla ihmisellä on aivan sama missä puntari heiluu. Kehonkoostumus on paljon merkittävämpää. Niin hienosti kyllä ajattelet ja olen samoilla linjoilla, loistavaa kuulla tämä! Turhan paljon ihmiset tuijottavat vaakaa ja tekevät siitä itselleen pakkomielteen.
      Kiitos kommentistasi ♥

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta