Kun ruokavalio turvottaa

Huh, huh. Kerroin TÄSSÄ postauksessa 10 viikon ruokaremontistani, ja ruokavalio on tulossa myös blogiin, joten stay tuned! Elimistöllä kestää tottua uuteen ruokavalioon tai ruoka-aineeseen ihmisestä riippuen 2-3 viikkoa, joskus jopa neljä. Tässä ruokaremontissani ei ole mitään muuta ihmeellistä uutta, mutta ruokaa, nimenomaan puhdasta ruokaa, on enemmän ja säännöllisemmin. Kesällä ravinto taisi heilahtaa enemmän kasvisruokailun puolelle ihan tarkoituksettomasti. Rahkaa ja muita maitotuotteitakaan ei kesällä tullut juurikaan popsittua, vettäkin tuli hörpittyä aivan liian vähän.

Näitä asioita siis parannellaan tässä ruokavaliossa, kiristellään kroppaa ja virkistetään mieltä. Sen huomaa välittömästi, kun syö oikein ja juo runsaasti vettä, että kroppa voi paremmin ja mieli on virkeämpi. Tähän siis pyritään!

Nyt kuitenkin ruokaremontin toisen viikon alussa on ollut huomattavissa järkyttävää turvotusta. Maha on pinkeä kuin yhdeksännellä kuulla raskaana ja olo tukala, kuin olisi pukeutunut pilkkihaalariin 40 asteen kuumuudessa. Hikeä ei pukkaa, mutta vatsa pömpöttää. Aika herkun näköinen farkut päällä, hahah 😀

Elimistöllä kestää tottua tähän ”uuteen” rytmiin vielä viikon tai kaksi, joten annan kropalleni sen tarvitsemaa aikaa. En anna tämän ”pienen” mutkan matkassa lannistaa tai musertaa! Latasin taas vesisovelluksen puhelimeen, jotta vettä tulisi juotua ja sovellus olisi onnellinen 😀 Kyllä tämä tästä, lippu korkealla eteenpäin, niin voi taas huomata miten hyvä olo on, kun jaksaa hetken vielä muumipeikkona sinnitellä!

Mitäs sitten, jos turvotus ei laske muutaman viikon päästä vieläkään? Tässä muutama vinkkeli:

1. Maitotuotteet minimiin tai kokonaan pois. Mulla vaihtelevasti vatsa sietää maitotuotteita, joskus ei ollenkaan. Jos pitkään painan rahkapainotteisesti menemään, silloin vatsa ottaa totaali stopin. Muita hyviä proteiininlähteitä ovat muun muassa: liha, kala ja kana, kananmunat, tumman vihreät vihannekset/kasvikset ja pavut.

2. Vehnäleseet! Aamupuuron sekaan kun laittaa 10g vehnäleseitä, niin lähtee mun rautavatsa pikkuhiljaa toimimaan. Vatsan toiminta on kaiken A ja O turvotuksen helpottamisessa.

3. Vesi, vesi ja aina se vesi. Itse olen todella huono juomaan vettä. Olen oppinut siinäkin paremmaksi, mutta parannettavaa löytyy edelleen. Turvotus johtuu myös kerääntyneestä nesteestä, ja juomalla vettä, ylimääräinen neste irtautuu ja poistuu, jolloin olo helpottaa.

Muistakaahan, että muutokset ruokavaliossa eivät auta nanosekunneissa, vaan päivissä, viikoissa tai jopa kuukausissa! Antakaa kropallenne aikaa muutoksiin, se tekee kokoajan parhaansa 🙂
Syysaurinkoa keskiviikko-päivään ♥

Pauliina

2 vastausta artikkeliin “Kun ruokavalio turvottaa”

  1. Vehnäleseet ei toimi kaikilla, varsinkaan jos on herkkä gluteenille. Esim. mun maha ei kestä vehnäleseitä ollenkaan, mutta pellavansiemenrouheesta tykkää. 🙂 Sekoitan sitä mehukeittoon ja kulautan kurkusta alas, niin vatsa toimii paljon paremmin!

    Vettä oppii juomaan ajan kanssa, kun sitkeästi vaan juo ”väkisin” tarpeeksi kauan että kroppa tottuu ja alkaa muistuttelemaan jos ei saa vettä. Mulla nykyään kroppa reagoi heti päänsäryllä jos en juo tarpeeksi. Juon aamulla lasin vettä + teekupposia menee pari, töissä aamupäivän aikana yritän juoda 700ml sheikkerin tyhjäksi (vettä siis), lounaalla pari desiä ja iltapäivällä taas sheikkerillisen. Joskus on päiviä kun tuokaan ei riitä. 😀 Toki vielä illalla juon lisää, koska muuten tulee jano. Ja kyllä, pissaakin tulee sitten niin että saa ravata vessassa. Mutta eipä turvota!

    • Totta ameeba! Itsekin käytän pellavasiemenrouhetta joskus, jogurtin seassa on ihan loistava lisuke 🙂
      Olet niiin oikeassa tuon veden juonnin kanssa, se vie aikaa! Kun siihen tottuu, niin kroppakin oppii pyytämään vettä, mutta kummaa miksei kroppa totu koskaan siihen, ettei vessassa tarttisi juosta ihan kokoajan, haha 😀 Tee on myös diureetti, joten teekupposten korvikkeeksi pitää juoda muutama kuppi lisää vettä! Kokoajan saisi olla kittaamassa, mutta kuten sanoit; Eipä turvota 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta