Hyvä olo – miten sen saavuttaa?

Kuten tässä postauksessani kerroin, olen pyrkinyt pääsemään irti valkoisesta sokerista. Harmittaa miten sitä tungetaan joka paikkaan ja sitä löytyy kaikkialta. Jogurtit ovat täynnä sokeria ja esanssimarjaa. Sen tökötin voittaa lunnon jugu ja tuoreet marjat milloin tahansa. Mä olen ollut järkyttävä sokeriaddikti, ja tarkoitan todella järkyttävä. Mun karkkihimolla ei ollut mitään määrää, ei kohtuutta eikä tullut toisinaan karkeista edes paha olo, vaikka masuun olisi uponnut namuja kilokaupalla.

Toistaiseksi en pysty olemaan täysin ilman makeutusaineita, mutta olen vaihtanut valkoisen sokerin kookospalmusokeriin, hunajaan ja vaahterasiirappiin, eli luonnollisempiin vaihtoehtoihin. En olisi tätä uskonut sanovani, mutta mulla ei edes tee mieli irtokarkkeja! Todellinen wtf mulle.

En uskonut, että mä kykenen irtautumaan valkoisesta sokerista ja siitä namuhimosta, joka vaivasi lähes päivittäin. Ilman tätä himoa, ilman maitotuotteita, mulla on niin hyvä olla. Tää ei ole tekopyhyyttä, eikä hypettämistä, vaan fakta, jota en uskonut koskaan sanovani. Mua ei turvota, ei väsytä samalla tavalla kuin ennen, ei ole tukkoista oloa ja odotan, että ihonikin paranisi maitotuotteiden jättämisen myötä. Maitotuotteita käyttäessäni välillä huomasin, ettei vatsani tykännyt näistä tuotteista ollenkaan ja aluksi vähensin maitotuotteiden käyttöä, kunnes lopetin ne kokonaan. Smoothieen heitän kaurajuomaa tai kookosjuomaa. Kahviini kippaan samoja litkuja, mutta versioita, jotka ovat tarkoitettuja kahvin joukkoon. Aamuisin ei tee mieli keittää toista kupillista, kun ensimmäinen on täynnä klimppejä…

Mä olen aina elänyt suurinpiirtein ravintosuositusten mukaan ja uskon edelleen, että se sopii suurimmalle osasta väestöä. Ohjeet ovat erittäin hyvä suuntaviiva, jonka mukaan lähteä ruokavaliotaan toteuttamaan, jos terveellisyydestä ei ole hajuakaan. Mä uskalsin lähteä muuttamaan tätä sen mukaan, mitä mun kroppani sanoi ja en voisi tyytyväisempi olla.

Mä kannustan kuuntelemaan omaa kehoa, sen viestejä. Se mikä sopii mulle, ei välttämättä sovi sulle. Jos olo on sen mukainen, ettei ole hyvä olla, kokeile jotain muuta. Kannattaa kuitenkin muistaa, että kropalla menee tottua uuteen ruokavalioon viikoista kuukausiin, että ei kannata odottaa naaman hehkumista tai vaa’an heilahtamista kolmen päivän jälkeen! Kuuntele kroppaasi, se tietää mitä se haluaa!

Pauliina

4 vastausta artikkeliin “Hyvä olo – miten sen saavuttaa?”

  1. Mua kiinnostaisi kovasti tuollainen ruokavalio! Mulla kun on suoliston kanssa ollut ongelmia jo kauan, olen miettinyt tuota sokerin, leivän ja maitotuotteiden jättämistä pois. Mutta missä järjestyksessä tää kannattaa toteuttaa?! Ja käytätkö jotain kalkkilisää/ylipäänsä jotain lisäravinteita tai luontaistuotteita lisäksi?

    • Heippa Mintsu, hyvä kyssäri! 🙂 Hmmm, mä lähtisin ehkä itse sokerista tai maitotuotteista. Millaista leipää syöt? Suolisto-ongelmaiselle on hyvä saada riittävästi kuituja, joita tulee oikeanlaisesta leivästä, puurosta, marjoista tms, joten tähän vaikuttavat monta asiaa. Itselleni on tullut paljon helpompi olla, kun olen luopunut maidosta ja valkoisesta sokerista. Jos sulle helpompi on ensin esimerkiksi jättää teolliset herkut kuin rahka tai raejuusto, niin luovu ensin sokerista 🙂 Kuuntele hiukan omaa kroppaa muutama viikko ja jos mitään muutosta ei tapahdu, niin kannattaa kokeilla jotain muuta 🙂 Mielelläni autan ja kuulen kokemuksiasi ja miten sulla on sujunut! Tuossa aiemmassa vastauksessa kertasin nuo käyttämäni lisäravinteet 🙂
      Ihanaa päivää sinulle!

  2. Mua on kovasti alkanut kiinnostaa tämä maitotuotteista luopuminen… Syynä tähän on suolistosairaus, joka mulla on ollut jo vuodesta -99 ja sen välillä aiheuttama turvotus, väsymys, huono olo ym ym… Myös sokerista ja leivästä luopuminen on ollut mielessä, mutta kun ne irtsikat on niiiiiin hyviä!! Käytätkö jotain kalkkitabletteja, vai mistä lähteestä sä saat sitten tarvittavan kalsiumin? Suurin osa proteiinituotteista on myös maitopohjaisia (skyrit, rahkat, raejuusto….) käytätkö jotain lisäravinteita tai luontaistuotteita?
    Tää aihe kiinnostaa tosiaan sillä haluaisin päästä eroon turvotuksesta ja ylivoimaisesta väsymyksestä, sekä tietenkin kaikenlaisista ylimääräisistä suolistovajvoista. 🙂

    • Heippa Minna, sulla oli hyvä kysymys, kiitos siitä! Sen lisäksi että kuuntelen kroppaa ja seuraan omaa hyvinvointia niin maidon tilalla käytän soija-, kaura-, ja kookostuotteita, joissa nykypäivänä on suurinpiirtein saman verran kalsiumia kuin lehmän maidossa.
      Oon myös aika monipuolinen vihannesten ja kasvisten suosija ja kalsiumia löytyy hyvin esimerkiksi parsakaalista, jota on miltei aina lautasella ja lehtikaalia, jota käytän smoothieissa paljon. Joskus saatan satunnaisesti käyttää tofua, joka on myös hyvä kalsiumin lähde!

      Tällä hetkellä käytän hyvin harkitusti lisäravinteita. Treenin jälkeen protskua kyllä, mutta muuten omega3, magnesium ja hyvin menee. Jos sua huolestuttaa kalsiumin saanti niin kannattaa kysyä apteekista noista kalsiumvalmisteista! 🙂

      Mulle henkilökohtaisesti olo keventynyt ihan olemuksena, ei turvota ja ihon laatu alkaa parantua :)Kerro ihmeessä kokemuksia jos tästä innostut ja aina saa kysyä!
      Ihanaa syksyä ♡

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta