Maidoton ruokavalio – mistä riittävästi kalsiumia?

Kuten TÄSSÄ ja TÄSSÄ postauksissa kerroin, olen halunnut päästä irti valkoisesta sokerista sekä maitotuotteista. Edelliseen postaukseeni sain kommentteja, joissa lukijoiden mielenkiinto samanlaisesta ruokavaliosta oli herännyt, mutta huoli kalsiumin saannista sen mukana. Miten minä pidän huolta kalsiumin saannista, kun en käytä maitotuotteita?

LOMA_2

  1. Käytän päivittäin omassa ruokavaliossani muun muassa soija-, kaura- ja kookosjuomatuotteita. Nämä rikastetut juomat sisältävät yleensä saman määrän kalsiumia, kuin tavallinen lehmänmaito.
  2.  Päivittäin, monta kertaa päivässä lautaseltani löytyy myös parsakaalia ja palkokasveja, siemeniä sekä pähkinöitä. Aamuisin smoothiestani löytyy lähes poikkeuksetta lehtikaalia.
  3. Usein napaan uppoaa myös kaurajogurttia, joka on itseasiassa tähän mennessä ainut jogurtti, johon ei ole lisätty sokeria eikä muita maukeutusaineita! Tästä niin iso hurraa-huuto ja riemuidiootti ilme kylmähyllyllä, että poikaystävä häpesi vähintään silmät päästään..
  4. Kalsiumia kertyy myös lihasta, viljatuotteista, marjoista, hedelmistä, kalasta ja kananmunasta, sekä tofusta, jota myös toisinaan käytän, kuten myös soijatuotteita, esimerkiksi soijasuikaleita!

Itse en tällä hetkellä käytä kalsiumtabletteja tai muutakaan lisää, sillä kalsium imeytyy paremmin ruoasta kuin tableteista, sillä ruoasta saatu kalsium saadaan pieninä annoksina eri aterioilla. Liiallinen kalsiumin saanti heikentää raudan imeytymistä ja terveen aikuisen suositeltu päiväsaanti on 800mg, joka täyttyy 3-4 lasillisesta maitoa ja parista juustoviipaleesta. Kasvuikäisille, raskaanaoleville ja yli 70 -vuotiaille suositus on suurempi.

Mulla on tällä hetkellä todella hyvä olla, ja tuli tossa lauantaina koettua niin järkyttävä mahan turpoaminen muutaman irtokarkin takia, että ei kiitos enää ikinä. Olo oli kuin muumipeikolla tai viimeisillään raskaana olevalla. Maha oli järkyttävä pinkeä pallo, siihen sattui ja en oikein tiennyt miten päin olisi pitänyt olla, kun niin räjähdysaltis-olo oli.. Huh huh. Mitä tästä opimme; kuuntele omaa kehoasi. Se mikä sopii, mulle tai sulle, ei sovi kolmannelle. Kannattaa kokeilla ennen kuin tuomitsee kenenkään ruokavaliota kokeilematta, ymmärrystä unohtamatta.

Leppoisaa iltaa ystävät!

Pauliina

5 vastausta artikkeliin “Maidoton ruokavalio – mistä riittävästi kalsiumia?”

  1. Hei, Alpro soyalta löytyy myös ihan super hyvä makeuttamaton/sokeroimaton jogurtti! Kannattaa kokeilla 🙂

    • Itsekin taisin tuossa lukea tuon jokin aika sitten, kiitos! Kaikkien hyvä lukaista 🙂 Kalsium säätelee myös monia elintoimintoja, kuten sydämen, lihaston ja hermoston toimintaa, niin siksi haluan pitää kalsiumin saantini riittävänä 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta