Miltä maidottomuus tuntuu kropassa?

Olen ollut ilman maitotuotteita nyt reilun kuukauden. Ihmiset ovat kehuneet miten iho puhdistuu, tukkoinen olo katoaa, muutama kilo saattaa tippua ja pöhötys unohtuu. Millanen fiilis mulla nyt on? Onko tuo kaikki puutaheinää, vai onko siinä jokin totuuden perä?

Käytän maitotuotteiden tilalla kaura-, kookos- ja soijatuotteita. Määrällisesti oikeastaan juuri tuossa järjestyksessä. Rahkaakaan ei ole tullut vedettyä ties koska viimeksi.. Oma ihoni oli aluksi paljon parempi, mutta en tiedä johtuu pienestä kiireestä tai stressistä, että naama kukkii välillä pahemmin, kuin koskaan teini-iässä. Välillä ei tee mieli vilkaista edes peiliin, kun harmittaa niin kovasti. Veden juomisen kanssa mun pitää petrata edelleen, sen tiedän, mutta kaikki aikanaan… Annan tällekin nyt vielä toisen kuukauden aikaa, katsotaan mitä ihon suhteen tapahtuu.

Se on totta, että sellainen turvotus ja pöhötys on kropasta kadonnut. Ei turvota samalla tavalla kuin ennen enkä näytä muumipeikolta tuntia ennen nukkumaan menoa, kuten aikaisemmin. Myös olo on freesimpi, eikä yhtään sellainen tukkoinen..

Mulle maitotuotteet ovat tuottaneet hirveästi limaa kurkkuun ja aina flunssassa olen kärsinyt poskiontelontulehduksesta. Oli mulla flunssa tai ei, niin nenä tuntui olevan tukkoinen kokoajan, vuorokauden ajasta riippumatta. Nyt ihan oikeasti maidottomalla ollessani sitä ongelmaa ei enää ole. Ei tarvitse kokoajan tuhista, mikä ihana tunne!

En tiedä onko sillä suoraan vaikutusta, että oli mulla flunssa tai ei, niin poskionteloihin se tukkoisuus ei enää nouse niin vahvasti kuin ennen. Tästä olen enemmän kuin onnellinen ja johtui se mistä syystä tahansa, niin en kaipaa sitä tukkoista oloa yhtään.

Mitä kiloihin tulee, niin niitä ei ainakaan maidottoman ansiosta mun kropasta ole lähtenyt ainuttakaan. Ei mun vartalossa nyt montaa kiloa ole irrottaakaan, eikä se ole mun pääasiallinen syy, joten tämä ei mua edes harmita. Olen huomannut tämän maidottoman sopivan mulle ja oloni on näin parempi. Mun mielestä kannattaa testata erilaisia vaihtoehtoja ruokavaliossa, jos tuntuu ettei se nykyhetken ruokavalio oikein toimi. En minäkään vanha rahkankuluttaja tajunnut, että tälläinen voisi helpottaa turvotusta ja tukkoista oloa, mutta niin vaan kävi. Oi että sitä voi olla onnellinen pienistä jutuista.

Okei, oon kyllä nyt viimeiaikoina ollut onnellinen kokoajan, tosi pienistäkin jutuista. Kuten siitä, miten paljon paremmilta pähkinät maistuu uunissa piipahtamisen jälkeen tai siitä, että mä saan heilua kameran takana kokoajan enenevissä määrin… Ihanaa tiistaita ystävät ♥

Pauliina

8 vastausta artikkeliin “Miltä maidottomuus tuntuu kropassa?”

  1. Moikka!

    Oli pakko tulla tuosta ihojutusta kommentoimaan, että anna sille aikaa. Kroppa ja tarkemmin siis epäpuhtauksia täynnä olevat solut ”puhdistuu” ja jos ei juo tarpeeksi vettä myrkyt yms kuona-aineet ei pääse poistumaan suoliston kautta vaan ne tulee sitten ihosta läpi juurikin finneinä ja vastaavina näppylöinä. Mulla kävi sama kun jätin maitotuotteet ja lihan mutta heti epäpuhtauksien ilmaannuttua aloin juomaan vettä ihan järkyttäviä määriä niin reilussa viikossa tilanne korjaantui. Tsemppiä 🙂

    • Heippa Emilia, ja tosi kiva kun kommentoit!
      Näin mä olen ajatellut ja aiemmin myös kokenut, mutta sitä sattuu välillä olemaan vaan niin hätähousu 😀 Kiitos vahvistuksesta ja tsempistä, nyt siis vaan vettä nokan eteen ja kärsivällisyyttä peliin! 🙂

  2. Moi!
    Kiva kirjoitus, kiitos!
    Olisiko sulla vinkkejä hyviin maidottomiin ennen treeniä syötäviin välipaloihin, joita voisi pitää mukana koulussa ja töissä?
    Kaipailis todellakin rahkan korvaajia 😉
    Kiitos! Ja mukavaa viikkoa!

    • Moi Anni, kiitos! Palautetta on aina ihana saada ja on niin kiva, kun kommentoit! 🙂
      Hmmm.. Itse syön yleensä lounaan ennen treeniä, kuitenkin hyvissä ajoin ennen kuin menen treenaamaan, mutta ehkä kätevimmät mukaan napattavat olisi banaani, proteiinishake, pre-work out- juoma tms.. Proteiinipatukka olisi hyvä, mutta en ole itse tutustunut löytyykö niitä maidottomina, itsekin tietty voisi valmistaa, mutta niin pitkälle en vielä ole päässyt 😀 Proteiinia ja hiilareita mukavassa combossa ennen treeniä, rasvaa kannattaa välttää!
      Mukavaa viikkoa sinnekin!

  3. Tosi kiva lukea kokemuksia maidotomuudesta.
    Nyt kun paljon on nostettu esille näitä maitotuotteita ja niiden haitoja, on itsekin alkanut itsekin vähentämään.

    • Mä olen aina ollut sellainen maidon, jogurtin ja rahkojen rakastaja 🙂 Oli joskus tosi vaikea ajatella elävänsä ilman maitotuotteita, mutta kun jatkuva turvotus ja lima ei vähentynyt, niin päätin kokeilla ja nyt ainakin olo on parempi 🙂 Se mikä itsestä tuntuu hyvältä, on yleensä paras ratkaisu!

  4. Pakko nyt kirjoittaa vähän erilaista näkökulmaa.. Olen kärsinyt erinnäisistä vatsavaivoista viimeiset pari vuotta, ja päädyin viime vuonna kokeilemaan maidotonta ruokavaliota kaiken hypetyksen seurauksena. Söin täysin maidottomasti ja gluteenittomasti lähes vuoden ajan. Lopputulos? Ei mitään helpotusta mihinkään oireeseen. Turvotti edelleen aivan helvetisti ja vatsa oli päivittäin.. öh, kuralla. Keväällä varasin ajan asiaan perehtyneelle ravitsemusterapeutille, joka perehdytti minut FODMAP- ruokavalioon. Otin maitotuotteet (laktoosittomina) takaisin lautaselle ja rajoitin ruoka-aineita jotka sisältävät runsaasti FODMAP-yhdisteitä ja mahdollisesti aiheuttavat oireeni.. ja kas kummaa, jo kuukauden päästä olo oli HUOMATTAVASTI parempi! Ei kannata siis aina uskoa mitä lukee.. se että maitotuotteet tai esim gluteeni aiheuttavat yhdelle oireita (näppyjä, ryppyjä, ”pöhötystä”, tiesmitä epämääräistä) ei tarkoita sitä etteivät ne sopisi jollekin toiselle.

    Nykyään tiedän mitkä ruoka-aineet aiheuttavat itselleni vatsavaivoja, joten välttelen niitä 90%. Sen sijaan nautin hyvillä mielin kaurapuuroa raejuustolla, juureen leivottua spelttileipää (gluteeni!!!!) ja vaikkapa kulhollisen luonnonjugurttia marjoilla.. enkä stressaa turhaan syömisestä! 🙂

    • Tämä oli mielestäni ihan loistava kommentti ja tälläinen keskustelu on aina tervetullutta! 🙂 Kiitos Anna siitä! Kuten monessa postauksessani, jotka liittyvät ruokavalioon, painotan, että tämä on sopinut minulle ja tuonut mulle avun kokoaikaiseen turvotukseen! Näin ei tietenkään kaikilla ole ja on juurikin tärkeää kokeilla mikä itselle sopii ja sitä kautta löytää itselle sopiva ruokavalio. Esimerkiksi lapseni käyttää maitotuotteita kotona ja päiväkodissa, enkä ala niitä häneltä rajoittamaan, jos ongelmaa ei ole.

      Mielestäni kommenttisi on hyvä esimerkki siitä, että kannattaa pitää järki kädessä ja olla kriittinen tutkimuksille jotka eteen tuodaan 🙂 Jokainen käyttää ruokavaliossaan sitä, jonka parhaaksi kokee ja se on todella ok. Mä haluan kannustaa hyvinvointiin ja tämä on juurikin sitä, että oot löytänyt sellaisen ruokavalion joka sopii JUURI sulle ja sun tarpeisiin, se on sitä omaan hyvinvointiin keskittyvää ajattelua ja se on mun mielestä upeeta! Oot niin oikealla linjalla, että ruoasta ei kannata turhaa stressata!
      Isot kiitokset kommentista ja syksyiset halit sinne ruudun toiselle puolelle 🙂 ♥

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta